Bahagian
ketiga
3. Mereka yang
terhijab oleh cahaya sebenarnya
Bahagian ketiga ini ialah mereka yang terhijab oleh cahaya sebenarnya. Bahagian ini pun terbahagi kepada beberapa kelas atau golongan. Saya tidak hendak menyatakan semuanya, hanya cukuplah kepada tiga sahaja.
Pertama
Orang yang telah mencari dan mencapai fahaman maksud sebenarnya tantang sifat-sifat Allah. Mereka telah mengetahui bahawa apabila sifat-sifat Allah itu dinamakan berkata-kata(KALAM), berkehendak(IRADAT), Kuasa (QUDRAT), ILMU, Hidup(HAYAT), Pendengar(SAMA'), Pelihat(BASHAR) dan lain-lain lagi, maka semua itu bukanlah serupa dengan sifat-sifat manusia (Mukholafatul lil hawadis/bersalahan dengan sesuatu yang baru). Ini menyebabkan mereka tidak menyifatkan Allah itu demikian. Apabila hendak menceritakan tentang Allah, mereka merujuk kepada makhluk sahaja, seperti jawapan Nabi Musa a.s kepada Firaun; apabila Firaun bertanya; "Apakah Tuhan sekelian alam itu sebenarnya?". Jawab Nabi Musa a.s. ; "Tuhan Yang Maha Suci Yang Melebihi tanggapan sifat-sifat, Dialah Penggerak dan Pemerintah sekelian langit".
Orang yang telah mencari dan mencapai fahaman maksud sebenarnya tantang sifat-sifat Allah. Mereka telah mengetahui bahawa apabila sifat-sifat Allah itu dinamakan berkata-kata(KALAM), berkehendak(IRADAT), Kuasa (QUDRAT), ILMU, Hidup(HAYAT), Pendengar(SAMA'), Pelihat(BASHAR) dan lain-lain lagi, maka semua itu bukanlah serupa dengan sifat-sifat manusia (Mukholafatul lil hawadis/bersalahan dengan sesuatu yang baru). Ini menyebabkan mereka tidak menyifatkan Allah itu demikian. Apabila hendak menceritakan tentang Allah, mereka merujuk kepada makhluk sahaja, seperti jawapan Nabi Musa a.s kepada Firaun; apabila Firaun bertanya; "Apakah Tuhan sekelian alam itu sebenarnya?". Jawab Nabi Musa a.s. ; "Tuhan Yang Maha Suci Yang Melebihi tanggapan sifat-sifat, Dialah Penggerak dan Pemerintah sekelian langit".
Kedua
Kelas kedua dalam golongan ini lebih tinggi lagi daripada yang tersebut itu(kelas pertama). Mereka nampak bahawa sekelian langit itu berbilang-bilang(banyak) dan penggerakkan bagi tiap-tiap beberapa langit itu ialah makhluk yang bernama malaikat. Dan malaikat ini pula berbilang-bilang iaitu banyak. Perhubungan malaikat-malaikat ini dengan cahaya-cahaya Ketuhanan adalah ibarat perhubungan bintang-bintang dengan semua cahaya lain yang kelihatan. Kemudian mereka lihat bahawa langit-langit itu diselubungi oleh satu lingkungan; dan dengan gerak lingkungan ini semua yang lain berputar sekali dalam masa 24 jam. Akhirnya, ..... Tuhan itu ialah Dia Yang Memberi gerak kepada lingkungan yang paling luar itu; dan lingkungan paling luar ini menyelubungi semua yang lain. Maka dengan itu (kata mereka) Tuhan itu mestilah tidak berbilang-bilang.
Kelas kedua dalam golongan ini lebih tinggi lagi daripada yang tersebut itu(kelas pertama). Mereka nampak bahawa sekelian langit itu berbilang-bilang(banyak) dan penggerakkan bagi tiap-tiap beberapa langit itu ialah makhluk yang bernama malaikat. Dan malaikat ini pula berbilang-bilang iaitu banyak. Perhubungan malaikat-malaikat ini dengan cahaya-cahaya Ketuhanan adalah ibarat perhubungan bintang-bintang dengan semua cahaya lain yang kelihatan. Kemudian mereka lihat bahawa langit-langit itu diselubungi oleh satu lingkungan; dan dengan gerak lingkungan ini semua yang lain berputar sekali dalam masa 24 jam. Akhirnya, ..... Tuhan itu ialah Dia Yang Memberi gerak kepada lingkungan yang paling luar itu; dan lingkungan paling luar ini menyelubungi semua yang lain. Maka dengan itu (kata mereka) Tuhan itu mestilah tidak berbilang-bilang.
Ketiga
Kelas yang ketiga lebih tinggi lagi dari itu. Kata mereka bahawa perhubungan gerak langsung pada benda-benda langit itu mestilah satu tindakan perhambaan kepada Tuhan Sekelian Alam; tindakan penyembahan dan ketaatan kepada perintahNya dan dilakukan oleh satu daripada makhluk-makhluk iaitu malaikat. Perhubungan malaikat ini dengan cahaya-cahaya Ketuhanan Maha Suci itu ialah ibarat perhubungan bulan dengan lain-lain cahaya yang nampak.
Kelas yang ketiga lebih tinggi lagi dari itu. Kata mereka bahawa perhubungan gerak langsung pada benda-benda langit itu mestilah satu tindakan perhambaan kepada Tuhan Sekelian Alam; tindakan penyembahan dan ketaatan kepada perintahNya dan dilakukan oleh satu daripada makhluk-makhluk iaitu malaikat. Perhubungan malaikat ini dengan cahaya-cahaya Ketuhanan Maha Suci itu ialah ibarat perhubungan bulan dengan lain-lain cahaya yang nampak.
Mereka mengatakan bahawa Tuhan
itulah yang ditaati oleh malaikat ini. Maka Allah Subhanahuwa Taala itulah
mesti dianggap sebagi penggerak secara perintah(amar) sahaja, dan bukan secara
langsung dengan lakuan. Penjelasan tentang "perintah"
yang manakah dan apakah sebenarnya, maka
perkara ini tidaklah jelas dan sangat susah hendak difahami oleh kebanyakan
orang. Di samping itu pula, perkara ini tidak termasuk dalam pembicaraan kitab
ini.
Semua yang tersebut itu adalah
peringkat-peringkat yang terhijab oleh cahaya-cahaya tanpa bercampur dengan
gelap.
"Sesungguhnya barangsiapa yang Allah tidak berikan cahaya, maka
tidaklah ada cahaya baginya". (Al-Quran)
Bersambung ke tajuk yang
terakhir..........
Allahu-A'lam
Tidak ada komentar:
Posting Komentar
Tolong komentarnya berhubungan dengan artikel yang ada
Komentar yang mengarah ke tindakan spam akan di hapus atau terjaring secara otomatis oleh spam filter.