Bahagian
kedua
Penerangan bagi perumpamaan atau
ibarat ini melibatkan dua perkara penting; yang sangat luas bidangnya.
Tetapi di sini saya berikan ringkasannya sahaja.
Pertama: Ilmu pengetahuan dan cara
(method) perumpamaan, bagaimana ruh atau isi tanggapan (idea-idea) itu
terkandung dalam perumpamaan tersebut; perkaitan antara keduanya; keadaan
batin persamaan ini antara Alam Deria (Alam Pancaindera) sebagai acuan dan
kebendaan kepada perumpamaan dan Alam Tinggi yang dirinya turunnya tanggapan
idea.
Kedua: Peringkat-peringkat bagi
beberapa ruh pada tanah liat (badan) kita, dan darjah cahaya yang ada pada
tiap-tiap satunya.
Kita bincangkan perumpamaan yang
kedua ini untuk menerangkan yang pertama itu.
A. Zhohir dan batin
dalam perumpamaan: Jenis dan pasangan sejenisnya
Alam ini terbahagi kepada dua iaitu;
-
Alam Ruhani dan Alam Kebendaan atau
-
Alam Deria dan Alam Aqal atau
Alam boleh juga dikatakan Alam Tinggi
dan Alam Rendah.
Semua istilah-istilah alam tersebut
adalah hampir ertinya antara satu dengan yang lain. Perbezaan hanya pada segi
pandangan sahaja.
-
Jika saudara anggap kedua-kedua Alam itu dari seginya masing-masing, maka saudara menggunakan istilah pertama (Alam Ruhani dan Alam Kebendaan)
-
Jika berkaitan dengan anggota yang melihatnya, maka itu adalah yang kedua (Alam Deria dan Alam Aqal).
-
Boleh juga saudara katakan Alam Zhohir dan Alam Ghaib.
Tidaklah hairan kenapa ada juga
penuntut-penuntut yang mengkaji ilmu ini terkeliru tentang banyaknya
istilah-istilah itu dan menyangka banyak pula tanggapan atau idea yang
dimaksudkan. Tetapi bagi orang yang mengenal hakikatnya, mereka tidak akan
menyangka istilah-istilah itu yang terpenting. Yang terpenting ialah maksud
atau tanggapan yang dibawa oleh istilah-istilah itu. Tetapi orang yang
kurang pintar mungkin menganggap sebaliknya- iaitu ia mementingkan istilah dan
tidak mementingkan maksud atau isinya. Pada pandangan mereka istilah itulah
punca atau sumber tempat hakikat itu terbit. Berkenaan dua jenis pandangan
fikiran itu. Al-Quran menerangkan,
"Siapakah
yang lebih benar dipimpin, orang yang berjalan dengan mukanya tertunduk ke
bawah, atau orang yang berjalan lurus tegak?"
1. Dua alam: Jenis dan pasangan sejenisnya
Demikianlah tanggapan atau idea penting kedua-dua alam tersebut. Kemudian saudara hendaklah tahu bahawa Alam Tinggi itu tidak ternampak oleh kebanyakan orang, tetapi Alam Rendah ataupun Alam Nyata itu ternampak oleh semua orang, kerana ianya adalah Alam Deria {Alam Pancaindera} dari tempat Alam Deria atau Alam Nyata inilah; kita naik ke Alam Akal atau Alam Rohani.
Berjalan untuk menuju ke Alam Tinggi
itu akan terhalang jika tidak ada perhubungan antara kedua alam itu. Jika
pengembaraan ke atas itu tidak mungkin, maka tidak mungkin jugalah kita hendak
menghampiri ke Hadirat Ilahi. Tidak ada seorang pun akan sampai hampir di sisi
Allah, kecuali kakinya berdiri di tengah-tengah majlis atau bidang Ketuhanan
Yang Maha Tinggi dan Maha Suci itu.
Apa yang kita maksudkan dengan
istilah atau perkataan "Ketuhanan yang Maha Tinggi dan
Maha Suci" itu ialah alam yang melampaui jangkauan atau capaian deria
pemikiran atau khayalan. Kerana menurut hukum {undang-undang} tertinggi itu,
bahawa ruh yang mana asing kepada alam itu tidak keluar dan tidak masuk ke
alam itu; maka kita gelarkan ianya majlis atau bidang
Ketuhanan yang Maha Tinggi dan Maha Suci. Maka ruh manusia yang
menjadi saluran penzohiran (manifestasi) Yang Maha Tinggi itu, bolehlah
barangkali digelarkan "Lembah Suci " (Al-
Quran)
Majlis atau bidang Ketuhanan ini
terdiri daripada majlis, atau bidang-bidang yang lebih kecil. Setengah
daripadanya masuk lebih jauh dari yang lain ke dalam tanggapan atau idea-idea
Ketuhanan Yang Maha Tinggi dan Maha Suci ini. Tetapi istilah "Majlis atau
bidang" ini meliputi semua peringkat yang kecil-kecil itu. Dari kerana itu janganlah saudara sangkakan istilah-istilah ini
mempunyai maksud-maksud tersembunyi yang tidak difahami oleh orang-orang yang
mempunyai makrifat. Di sini saya tidak mahu melanjutkan perkara ini
kerana asyik dengan menerangkan istilah-istilah ini menyebabkan saya terkeluar
dari tajuk perbincangan kita. Terpulanglah kepada saudara untuk mengkaji
istilah-istilah tersebut.
Sekarang kita kembali kepada perkara
perbincangan kita. Seperti yang kita katakan duhulu, Alam Nyata ini adalah
tempat bertolak ke Alam Tinggi itu. Ayat yang bermaksud "Kemajuan pengembaraan di jalan yang lurus" bererti
menuju ke tempat yang tinggi itu. Ini boleh juga dikatakan "Al-Iman" dan "Tempat kediaman bimbingan yang benar". Jika tidak ada perhubungan antara kedua-kedua alam
tersebut, maka tidaklah boleh naik seseorang itu dari satu alam ke alam yang
satu lagi itu. Allah memberi RahmatNya kepada Alam Nyata seperti juga
diberiNya kepada Alam Ghaib itu.
Oleh
itulah, tidak ada satu benda pun dalam Alam Nyata ini yang tidak menjadi simbol
atau perumpamaan kepada perkara-perkara di dalam Alam ghaib itu.
Alam Nyata ini adalah simbol atau atau qias atau
ibarat atau perumpamaan Alam Ghaib. Mungkin juga satu benda di alam ini menjadi
simbol atau bayangan atau kiasan beberapa perkara di Alam Ghaib, begitu juga
satu perkara dalam Alam Ghaib itu mungkin mempunyai beberapa simbol atau
bayangan di Alam Nyata ini. Kita katakan sesuatu itu sejenis atau
simbolik(seumpama) apabila nyata mempunyai dan bersesuaian dengan pasangannya
itu dalam beberapa aspek.
Menghitung sepenuhnya semua
simbol-simbol atau perumpamaan-perumpamaan ini akan bererti menghitung semua
benda-benda dan perkara-perkara dalam dua alam tersebut. Tidak ada makhluk yang
dapat membilang dan menghitungnya. Kebolehan manusia tidak cukup untuk
mengetahuinya di masa lampau dan dengan umur kita yang pendek ini, kita tidak
dapat menghuraikan sepenuhnya. Pada masa kini yang dapat saya terangkan kepada
saudara ialah satu contoh sahaja yang besar dan luas yang diambil penerangan dan
kesimpulan dari yang kecil dan sempit, kerana pintu penyelidikan kepada
rahsia-rahsia ilmu ini masih dibukakan kepada saudara.
Bersambung ke tajuk
seterusnya...
Tidak ada komentar:
Posting Komentar
Tolong komentarnya berhubungan dengan artikel yang ada
Komentar yang mengarah ke tindakan spam akan di hapus atau terjaring secara otomatis oleh spam filter.