Bahagian
ketiga
2. Mereka yang
dihijab oleh campuran cahaya dengan gelap
Mereka ini terbahagi kepada tiga jenis iaitu;
-
Pertamannya, orang yang gelapnya itu berpunca dari deria (pancaindera);
-
Kedua, gelapnya berpunca dari khayalan;
-
Ketiga, gelapnya berpunca dari logik akal yang palsu.
Pertama. Terhijab oleh gelap deria.
Mereka ini ialah orang-orang yang
telah melangkah sempadan mempertuhankan diri sendiri, yang mana itu adalah sifat
orang-orang yang dalam golongan pertama yang telah tersebut dahulu kerana mereka
mempertuhankan kepada sesuatu yang di luar diri mereka, dan ada sedikit
keinginan untuk mengetahui Tuhan.
-
Peringkat pertama terdiri daripada mereka yang menyembah berhala.
-
Peringkat akhir terdiri daripada mereka yang menduakan Tuhan.
-
Antara kedua-kedua peringkat tersebut, ada peringkat-peringkat lain lagi.
Orang-orang dalam peringkat
pertama (penyembah-penyembah berhala) itu sedar pada
umumnya yang mereka ada tuhan dan tidak mempertuhankan diri mereka sendiri.
Mereka percaya bahawa Tuhan mereka itu lebih besar dan lebih berkuasa dari
apa-apa yang lain; tetapi gelap deria menghijabkan mereka daripada pengetahuan
bahawa; mereka mestilah melampaui Alam Deria dalam perkara ini. Oleh itu,
mereka ambil logam-logam yang bernilai seperti emas, perak, permata dan
lain-lain untuk dijadikan patung-patung sebagai Tuhan. Orang-orang ini terhijab
oleh cahaya Kekayaan dan Keindahan dari sifat-sifat Allah dan CahayaNya. Mereka
lekatkan sifat-sifat ini(kaya dan indah) kepada benda-benda yang dilihat oleh
deria; yang mana deria itu telah menyekat cahaya Allah. Ini adalah kerana
deria itu adalah gelap dari segi Alam Keruhanian, sebagaimana yang telah kita
terangkan dahulu.
Kelas kedua ialah
puak-puak bangsa Turki yang liar yang tidak mempunyai masyarakat keagamaan yang
tersusun dan tidak ada undang-undang agama yang tertentu. Mereka percaya bahawa
mereka ada Tuhan dan tuhan itu ialah sesuatu benda yang jinak. Jika mereka
berjumpa seorang manusia atau sepohon pokok atau seekor kuda dan lain-lain yang
luar biasa cantiknya, maka mereka akan menyembah benda itu dan dikatakan itu
tuhan mereka. Mereka ini terhijab oleh cahaya keindahan bercampur dengan gelap
deria. Mereka masuk lebih jauh daripada penyembah-penyembah berhala ke dalam
cahaya, kerana mereka adalah penyembah-penyembah Keindahan secara mutlak bukan
kepada individu, dan mereka tidak hadkan atau bataskan khusus kepada satu
individu sahaja dan membuang yang lain. Keindahan yang mereka sembah itu ialah
keindahan Tabie ciptaan Tuhan, dan bukan ciptaan mereka sendiri. Inilah yang
membezakan mereka dari golongan penyembah berhala.
Kelas atau golongan yang ketiga
berkata;
"Tuhan kami mestilah cahaya
pada zatnya. Ia maha mulia dan maha agung, maha gagah dan tidak bertolak
ansur; tetapi ia mestilah boleh dilihat; kerana jika tidak kelihatan tentulah
tidak bererti apa-apa".
Oleh kerana mereka dapati api itu ada
sifat-sifat yang tersebut tadi, maka mereka sangka api itulah tuhan dan mereka
sembah api itu. Mereka inilah orang-orang yang terhijab oleh Kekuasaan dan
Kekuatan yang mana kedua itu adalah dua daripada cahaya Allah.
Kelas
atau golongan yang keempat pula memikirkan
iaitu oleh kerana api itu boleh dikawal, boleh dinyala dan dipadamkan bila
dikehendaki, maka api itu bukanlah tuhan sebenar. Tuhan adalah hanya apa yang
mempunyai sifat kekuasaan dan kekuatan dan manusia ini berada di bawah
kawalannya dan ia mestilah berada di tempat tinggi. Orang-orang golongan ini
mengagung-agungkan Ilmu Nujum(Astrologi). Mereka berkata bintang-bintang itu
ada pengaruhnya masing-masing terhadap manusia. Oleh itu, ada antara mereka
yang menyembah bintang-bintang seperti Jupiter dan lain-lain. Ada pula yang
menyembah sekumpulan falaniah-falaniah menurut banyaknya pengaruh yang mereka
percaya ada pada falaniah-falaniah itu. Mereka ini pula terhijab oleh
cahaya-cahaya yang suci, yang terang, dan yang kuat; yang mana ketiga-tiga
tersebut itu adalah cahaya Allah.
Golongan atau kelas yang
kelima pula menyokong
golongan keempat dan idea asas mereka itu tetapi orang-orang dalam kelas ini
tidak setuju bahawa tuhan mereka itu boleh dikatakan kecil atau besar di
kalangan benda-benda yang memberi cahaya itu. Tentulah yang paling besar itu
patut dipertuhankan. Oleh yang demikian, mereka menyembah matahari yang mereka
anggap sebagai yang paling besar. Orang-orang ini terhijab oleh cahaya
kebesaran, di samping cahaya-cahaya tadi; tetapi mereka masih dibutakan oleh
gelap deria.
Golongan keenam lebih maju selangkah lagi. Mereka
berkata; Matahari itu bukanlah menguasai semua cahaya. Lain-lain benda pun ada
cahayanya. Sebagai tuhan, tentulah ianya tidak bersyarikat atau bersekutu
dalam perkara cahaya ini. Mereka pun menyembah cahaya mutlak, yang meliputi
semua cahaya dan mereka anggap inilah cahaya. Tuhan ini mestilah mempunyai
sifat-sifat yang terbaik dan tidak tercela. Tetapi dalam Alam Wujud ini ada
kejahatan-kejahatan. Kejahatan-kejahatan ini tentulah bukan dari tuhan kerana
tuhan itu tidak bersifat jahat dan keji. Lalu mereka sangkakan ada satu
perjuangan antara tuhan yang gelap dan kedua-dua ini mereka namakan "Yazdan" dan
"Ahriiman". Pada sangkaan saya(Imam Ghazali), inilah orang-orang yang
menduakan Tuhan.
Cukuplah setakat ini contoh-contoh
bahagian ini. Kelas-kelas ini lebih banyak lagi dari yang saya sebutkan itu.
Kedua, orang yang terhijab oleh cahaya yang bercampur dengan gelap dari
khayalan.
Mereka ini melangkah dari sempadan
deria kerana mereka sedar adanya sesuatu di sebalik objek-objek deria. Tetapi
golongan ini tidak dapat melangkah lebih dari sempadan khayalan. Oleh itu,
mereka sembah sesuatu yang benar-benar duduk di atas kursi singgahsana.
Peringkat yang paling
bawah daripada kelas ini ialah mereka yang
memperbadankan Tuhan; kemudian itu ialah golongan "Karramitah". Tidak perlu
kita bincangkan tulisan dan pendapat mereka itu di sini kerana tidak ada gunanya
di sini.
Yang paling tinggi darjatnya dalam
golongan itu ialah mereka yang menafikan Allah itu berbadan dan segala yang
berkenaan dengannya, kecuali satu - iaitu arah(direction), dan itu ialah arah
ke atas. Kata mereka itu, apa yang tidak ada arah, tidak di dalam atau di
luar alam, maka itu tidaklah wujudnya kerana tidak termasuk pada akal
khayalan. Malangnya mereka gagal memandang bahawa darjat pertama sebenarnya
bagi budi bicara akal membawa kita bersih dan bebas dari semua rujukan apa
sahaja, arah atau pun ukuran.
Ketiga, orang-orang yang terhijab oleh cahaya Ketuhanan yang bercampur
dengan gelap logik akal yang palsu.
Mereka ini menyembah tuhan "yang
mendengar, melihat, dan berilmu, berkuasa, berkehendak dan hidup", dan
melampaui semua arah termasuk arah ke atas. Tetapi konsep mereka tentang
sifat-sifat ini diserupakan dengan sifat-sifat mereka sendiri, hingga ada
mereka berpendapat bahawa perkataan (KALAM) Tuhan itu ialah berhuruf dan
berbunyi, seperti manusia juga. Sementara yang lain pula lebih maju lagi ke
depan. Kata mereka; "Sebenarnya seperti kalam fikiran kita, iaitu tidak
berbunyi dan tidak berhuruf". Oleh itu, apabila mereka dicabar untuk
menunjukkan bahawa Allah itu benar-benar "mendengar, melihat, hidup dan
lain-lain", maka penjelasan mereka seolah-olah memperbadankan tuhan itu sebagai
manusia, meskipun mereka menafikannya.
Ini adalah kerana mereka tidak dapat
memahami apakah sebenarnya maksud idea-idea tentang Sifat Allah itu. Mereka
berkata bahawa berkenaan dengan Iradat atau Kehendak Allah itu, adalah ianya
bergantung atau berkaitan, seperti kehendak atau iradat manusia juga,
berkehendak kepada sesuatu dan bertujuan. Semua pendapat-pendapat ini sudah
terkena; dan termasyhur dan kita tidak perlu panjang-lebarkan bicara berkenaan
hal ini. Mereka ini terhijab oleh beberapa cahaya Ketuhanan dan bercampur
dengan kegelapan logik akal palsu. Semua yang tersebut itu adalah kelas-kelas
bagi bahgian kedua yang terdiri daripada hijab gelap bercampur cahaya.
Ulasan Suluk.
Golongan
yang terakhir yang disebutkan oleh Imam Ghazali di atas banyak terdapat dalam
masyarakat kita akhir-akhir ini. Walaupun mereka bertuhankan Allah dan mengakui
kerasulan Nabi, namun mereka jahil dengan idea-idea yang berkaitan sifat-sifat
Ketuhanan Yang Maha suci lagi Maha Sempurna. Biasanya golongan yang tersasar
ini adalah dari golongan mereka yang;
-
Hanya berpandukan kepada Al-Quran dan Hadis semata-mata dengan menolak mazhab-mazhab atau pendangan Ulama-ulama yang Muktabar,
-
Hanya berpandukan kepada Al-Quran semata-mata;
-
Menafikan Kefarduan Mempelajari Ilmu Usuluddin atau Sifat Dua atau Ilmu Tauhid;
-
Hanya bertaklid kepada warisan keluarga(Islam Baqa) semata-mata.
Berhati-hatilah anda terhadap
golongan yang sesat lagi menyesatkan ini.
"Sesungguhnya barangsiapa yang Allah tidak berikan cahaya, maka
tidaklah ada cahaya baginya". (Al-Quran)
Allahu-A'lam
Ke tajuk seterusnya......
Tidak ada komentar:
Posting Komentar
Tolong komentarnya berhubungan dengan artikel yang ada
Komentar yang mengarah ke tindakan spam akan di hapus atau terjaring secara otomatis oleh spam filter.