6. Hakikat bagi
segala Hakikat.
Dari titik permulaan inilah makrifat Allah naik ke atas dari Majazi (bukan sebenarnya) kepada Hakiki. Ibarat memanjat dari tanah rendah ke gunung yang tinggi, dan di tingkat akhir kenaikkan mereka itu dapatlah mereka melihat bahawa sebenarnya tidak ada yang lebih wujud kecuali Allah sahaja dan "segalanya binasa kecuali wajahNya" (Al-Quran).
Bukanlah binasa dan hancur serta di
masa-masa yang tertentu, tetapi adalah binasa dan hancur musnah sentiasa. Apa
sahaja selain Allah, apabila dipandang dari segi dirinya, adalah pada
hakikatnya, tidak wujud. Wujud yang ada pada sesuatu selain Allah itu adalah
semata-mata pemberian Allah jua. Allah yang memberi makhluk itu wujud. Wujud
makhluk itu bergantung kepada Wujud Allah. Oleh yang demikian, Wajah Allah
itulah yang sebenarnya Wujud.
Tiap-tiap sesuatu itu ada dua wajah.
Wajahnya dan Wajah Allah. Wajahnya itu tidak ada apa-apa, tetapi Wajah Allah
itulah yang sebenarnya Wujud. Dengan itu, tidak ada Yang Wujud kecuali Allah.
Segala-gala yang lain adalah binasa dan hancur lebur, melainkan Allah yang
berkekalan sentiasa.
Orang-orang yang mempunyai makrifat
seperti ini tidak perlu menunggu kebangkitan hari Qiyamat untuk mendengar Allah
berfirman;
"Siapakah yang
berkuasa hari ini? Allah sahaja Yang Esa dan tidak ada
tandinganNya"(Al-Quran).
kerana firman itu sentiasa kedengaran
oleh mereka yang mempunyai makrifat itu. Mereka hairan mengapa diteriakkan
"Allahhu Akbar" yang menunjukkan ia lebih besar daripada segala kebesaran yang
lain. Kenapa? kerena yang besar itu adalah Dia dan Dia sahaja yang mempunyai
kebesaran. Lain dari Dia tidak ada besarnya bahkan yang lain itu adalah
kosong, tiada ada yang bersekutu dengan Dia. Semua yang wujud ini, pada
hakikatnya adalah WujudNya jua. Tidaklah mungkin Dia itu "Lebih Besar" dari
wajahNya sendiri. Allah itu Maha Agung dan Maha Besar, tidak boleh dikatakan
"Lebih Besar" atau "Paling Besar" , kerena ia membawa pengertian perbandingan.
Pada hal kebesaran itu tidak boleh dan tidak ada bandingannya. Kebesaran itu
tidak boleh diketahui sepenuhnya oleh sesiapa pun, walaupun Nabi-nabi atau
Malaikat-malaikat. Tiada siapa yang dapat mengenal dan mengetahui Allah itu
sepenuhnya (seratus peratus) kecuali Dia sendiri jua; kerana tiap-tiap yang
diketahui itu adalah termasuk dalam bidang yang mengetahui, satu keadaan yang
mana adalah menafikan semua kemuliaan, semua kebesaran. Bukti penuh tentang
ini ada saya beri dalam karangan saya(Imam Ghazali) yang lain.
Orang-orang yang mempunyai makrifat
itu, apabila kembali dari kenaikkan mereka ke Alam Hakikat itu, sebulat suara
mengakui bahawa mereka tidak melihat apa pun kecuali Allah Yang Maha Esa
sahaja. Ada yang sampai ke peringkat ini dengan
saintifik, ada pula percubaan dan secara subjektif. Di sini, mereka
nampak Keesaan Yang Mutlak dan akan tenggelam di dalamnya. Berbilang-bilang dan
banyak tidak ada pada pandangan mereka. Mereka kagum dan terpesona memandang
Keesaan itu. Tiada daya upaya mereka kecuali menyebut "Allah", bahkan menyebut
diri mereka sendiri pun tidak berupaya. Tiada apa lagi beresama mereka kecuali
Allah.
Mereka mabuk dalam suasana yang di
dalamnya aqal mereka sendiri pun lenyap, hingga ada yang berkata
-
"Akulah Yang Haq" dan juga
-
"Maha Suci Aku",
-
"Alangkah Agungnya Aku" dan
-
"Dalam baju ini tidak ada yang lain kecuali Allah"
...............tetapi perkataan
orang-orang cinta Allah ini dalam mabuknya itu mestilah disembunyikan dan jangan
dihebahkan. Apabila mereka keluar dari mabuk itu, mereka pun kembali semula
kepada Aqal mereka dan Aqal inilah neraca Allah di muka bumi ini.
Mereka sedar bahawa mereka bukanlah
bersatu (dengan Tuhan) tetapi hanya menyerupai atau mewakili Allah sahaja.
Seseorang pencinta Allah yang dalam puncak perasaan cinta berkata;
"Akulah Dia
yang aku Cintai dan Dia yang aku Cintai itu ialah aku; Kami adalah dua jiwa
dalam satu badan".
Kerana mungkin bagi seseorang yang
tidak pernah melihat cermin seumur hidupnya akan terpesona oleh cermin itu
apabila ia melihat cermin itu dan menyangka apa yang dilihatnya dalam cermin
sebagai bentuk rupa cermin itu sendiri, "serupa" dengannya. Seseorang lain
melihat arak dalam gelas dan menyangka arak itu sebagai warna gelas itu. Jika
sangkaan itu telah menjadi sebati difikirnya, ia pun lenyap dalam sangkaan
itu, lalu ia menyanyi;
"Gelas itu nipis, arak itu
jernih, kedua-keduanya serupa, perkara ini rumit sekali, kerana seolah-olah
ada araknya dan tidak ada gelas arak di situ, atau seolah-olah ada gelas arak
dan tidak ada araknya".
Di sini ada perbezaan antara
perkataan, "Arak itu ialah gelas arak", dengan perkataan, "ianya seolah-olah
gelas arak".
Apabila keadaan ini wujud, ianya
digelar FANA, bahkan FANA DALAM FANA, bagi orang yang mengalaminya, kerana Ruh
itu telah FANA dalam dirinya, bahkan FANA DALAM FANANYA, kerana ia tidak sedar
dirinya dan tidak sedar tentang tidak sedarnya. Kalau ia sedar tentang tidak
sedarnya, maka sedarlah ia tentang dirinya. Bagi orang yang tenggelam dalam
keadaan ini , maka keadaan ini digelar dalam bahasa kiasan "persamaan"; dan
dalam bahasa hakikat "penyatuan". Di bawah hakikat-hakikat ini ada tersimpan
rahsia-rahsia yang mana kita tidak bebas untuk membincangkannya. .
Bersambung pada Bab Kedua seterusnya;
Tidak ada komentar:
Posting Komentar
Tolong komentarnya berhubungan dengan artikel yang ada
Komentar yang mengarah ke tindakan spam akan di hapus atau terjaring secara otomatis oleh spam filter.