NABI KHIDIR. AS
Perihal Nabi Khidir a.s.
Bukhari, Ibn al-Mandah, Abu Bakar al-Arabi, Abu Ya’la, Ibn
al-Farra’, Ibrahim al-Harbi dan lain-lain berpendapat, Nabi Khidir a.s.
tidak lagi hidup dengan jasadnya, ia telah wafat. Yang masih tetap
hidup adalah ruhnya saja, iaitu sebagaimana firman Allah:
وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِّن قَبْلِكَ الْخُلْدَ أَفَإِن مِّتَّ فَهُمُ الْخَالِدُونَ
“Kami tidak menjadikan seorang pun sebelum engkau (hai Nabi), hidup kekal abadi.” (al-Anbiya’: 34)
Hadith marfu’ dari Ibn Umar dan Jabir (r.a.) menyatakan:
“Setelah lewat seratus tahun, tidak seorang pun yang sekarang masih hidup di muka bumi.”
Ibn al-Šalah, al-Tsa’labi, Imam al-Nawawi, al-Hafiz Ibn Hajar
al-Asqalani dan kaum Sufi pada umumnya; demikian juga jumhurul-‘ulama’
dan ahl al-šalah (orang-orang saleh), semua berpendapat, bahawa Nabi
Khidir a.s. masih hidup dengan jasadnya, ia akan meninggal dunia sebagai
manusia pada akhir zaman. Ibn Hajar al-Asqalani di dalam Fath al-Bari
menyanggah pendapat orang-orang yang menganggap Nabi Khidir a.s.
telah wafat, dan mengungkapkan makna hadith yang tersebut di atas,
iaitu huraian yang menekankan, bahawa Nabi Khidir a.s. masih hidup
sebagai manusia. Ia manusia makhsus (dikhususkan Allah), tidak
termasuk dalam pengertian hadith di atas.
Mengenai itu kami berpendapat:
1. Kekal bererti tidak terkena kematian. Kalau Nabi Khidir a.s.
dinyatakan masih hidup, pada suatu saat ia pasti akan wafat. Dalam hal
itu, ia tidak termasuk dalam pengertian ayat al-Qur’an yang tersebut
di atas selagi ia akan wafat pada suatu saat.
2. Kalimat ‘di muka bumi’ yang terdapat dalam hadith tersebut,
bermaksud adalah menurut ukuran yang dikenal orang Arab pada masa itu
(dahulu kala) mengenai hidupnya seorang manusia di dunia. Dengan
demikian maka Nabi Khidir a.s. dan bumi tempat hidupnya tidak termasuk
‘bumi’ yang disebut dalam hadith di atas, kerana ‘bumi’ tempat hidupnya
tidak dikenal orang-orang Arab.
3. Yang dimaksud dalam hal itu ialah generasi Rasulullah s.a.w.
terpisah sangat jauh dari masa hidupnya Nabi Khidir a.s. Demikian
menurut pendapat Ibn Umar, iaitu tidak akan ada seorang pun yang
mendengar bahawa Nabi Khidir a.s. wafat setelah usianya lewat seratus
tahun. Hal itu terbukti dari wafatnya seorang bernama Abu al-Thifl
Amir, satu-satunya orang yang masih hidup setelah seratus tahun sejak
adanya kisah tentang Nabi Khidir a.s.
4. Apa yang dimaksud ‘yang masih hidup’ dalam hadith tersebut ialah:
tidak ada seorang pun dari kalian yang pernah melihatnya atau
mengenalnya. Itu memang benar juga.
5. Ada pula yang mengatakan, bahawa yang dimaksud kalimat tersebut
(yang masih hidup) ialah menurut keumuman (ghalib) yang berlaku sebagai
kebiasaaan. Menurut kebiasaan amat sedikit jumlah orang yang masih
hidup mencapai usia seratus tahun. Jika ada, jumlah mereka sangat
sedikit dan menyimpang dari kaedah kebiasaaan; seperti yang ada di
kalangan orang-orang Kurdistan, orang-orang Afghanistan, orang-orang
India dan orang-orang dari penduduk Eropah Timur.
Nabi Khidir a.s. masih hidup dengan jasadnya atau dengan jasad yang baru.
Dari semua pendapat tersebut, dapat disimpulkan: Nabi Khidir a.s. masih
hidup dengan jasad dan ruhnya, itu tidak terlalu jauh dari
kemungkinan sebenarnya. Tegasnya, Nabi Khidir a.s masih hidup; atau,
ia masih hidup hanya dengan ruhnya, mengingat kekhususan sifatnya.
Ruhnya lepas meninggalkan Alam Barzakh berkeliling di alam dunia
dengan jasadnya yang baru (mutajassidah). Itupun tidak terlalu jauh dari
kemungkinan sebenarnya. Dengan demikian maka pendapat yang menganggap
Nabi Khidir a.s. masih hidup atau telah wafat, berkesimpulan sama;
iaitu: Nabi Khidir a.s. masih hidup dengan jasadnya sebagai manusia,
atau, hidup dengan jasad ruhi (ruhani). Jadi, soal kemungkinan bertemu
dengan Nabi Khidir a.s. atau melihatnya adalah benar sebenar-benarnya.
Semua riwayat mengenai Nabi Khidir a.s. yang menjadi pembicaraan
ahlullah (orang-orang bertaqwa dan dekat dengan Allah S.W.T.) adalah
kenyataan yang benar terjadi.
Silakan lihat kitab Ušul al-Wušul karya Imam al-Ustaz Muhammad Zaki
Ibrahim, Jilid I, Bab: Kisah Khidir Bainas-Šufiyah Wa al-‘Ulama’.
Dipetik dengan sedikit perubahan dari al-Hamid al-Husaini, al-Bayan
al-Syafi Fi Mafahimil Khilafiyah; Liku-liku Bid‘ah dan Masalah
Khilafiyah (Singapura: Pustaka Nasional Pte Ltd, 1998, m.s. 488).
Bediuzzaman Said Nursi di dalam Maktubat, al-Maktub al-Awwal, dari koleksi Rasail al-Nur.
Nursi menjawab satu soalan…adakah Sayyidina Khidr masih hidup?
Nursi menjawab ya…kerana ‘hayah’ itu 5 peringkat. Nabi Khidr di peringkat kedua.
5 Peringkat ‘hayah’ itu ialah:
1. Kehidupan kita sekarang yang banyak terikat pada masa dan tempat.
2. Kehidupan Sayyidina Khidr dan Sayyidina Ilyas. Mereka mempunyai
sedikit kebebasan dari ikatan seperti kita. Mereka boleh berada di byak
tempat dalam satu masa. boleh makan dan minum bila mereka mahu. Para
Awliya’dan ahli kasyaf telah meriwayatkan secara mutawatir akan
wujudnya ‘hayah’ di peringkat ini. Sehingga di dalam maqam ‘walayah’
ada dinamakan maqam Khidr.
3.Peringkat ketiga ni seperti kehidupan Nabi Idris dan Nabi Isa. Nursi
kata, peringkat ini kehidupan nurani yang menghampiri hayah malaikat.
4.Peringkat ni pula…ialah kehidupan para syuhada’. Mereka tidak mati,
tetapi mereka hidup seperti disebut dalam al-Qur’an. Ustaz Nursi
sendiri pernah musyahadah peringkat kehidupan ini.
5.Dan yang ni Hayah atau kehidupan rohani sekalian ahli kubur yang meninggal
Wallahhua’lam. Subhanaka la ‘ilma lana innaka antal ‘alimul hakim
======================================
Tidak ada komentar:
Posting Komentar
Tolong komentarnya berhubungan dengan artikel yang ada
Komentar yang mengarah ke tindakan spam akan di hapus atau terjaring secara otomatis oleh spam filter.