Sufi adalah perkataan Arab –
saf, yang bererti tulen. Alam batin sufi dipersucikan, menjadi tulen dan
diterangi oleh cahaya makrifat, penyatuan dan keesaan.
Istilah sufi dikaitkan juga
dengan bidang kerohanian mereka yang sentiasa berhubung dengan sahabat-sahabat
Rasulullah s.a.w yang dikenali sebagai ‘puak yang memakai baju bulu’. Saf,
pakaian bulu yang kasar menggambarkan keadaan mereka yang miskin lagi hina.
Kehidupan dunia di dalam kesempatan. Mereka berjimat cermat di dalam makanan,
minuman dan lain-lain. Dalam buku ‘al-Majm’ ada dikatakan, “Apa yang terjadi
kepada ahli suluk yang suci ialah pakaian dan kehidupan mereka sangat sederhana
dan hina”. Walaupun mereka kelihatan tidak menarik secara keduniaan tetapi
hikmah kebijaksanaan (makrifat) mereka ternyata pada sifat mereka yang lemah
lembut dan halus, yang menjadikan mereka menarik kepada sesiapa yang mengenali
mereka. Mereka menjadi contoh kepada alam manusia. Mereka berpandukan ilmu
Ilahi. Pada pandangan Tuhan mereka berada pada martabat pertama kemanusiaan.
Dalam pandangan mereka yang mencari Tuhan puak sufi ini kelihatan cantik
walaupun pada zahirnya buruk. Mereka mesti dikenali dan berupaya mengenali, dan
mereka dengan mesti dengan cara itu iaitu satu dan semua, kerana mereka semua
berada pada makam keesaan dan mesti nyata sebagai satu.
Dalam bahasa Arab perkataan
tasawwuf, kerohanian Islam, terdiri daripada empat huruf – ‘ta’, ‘sin’, ‘wau’
dan ‘pa’ (t,s,w,f). Huruf pertama, t, bermaksud taubat. Ini adalah langkah
pertama perlu diambil pada jalan ini. Ia adalah seolah-olah dua langkah, satu
zahir dan satu batin. Taubat zahir dalam perkataan, perbuatan dan perasaan,
menjaga kehidupan agar bebas daripada dosa dan kesalahan dan cenderung untuk
berbuat kebaikan dan ketaatan; meninggalkan keingkaran dan penentangan, mencari
kesejahteraan dan kedamaian. Taubat batin dilakukan oleh hati. Penyucian hati
daripada hawa nafsu duniawi yang huru hara dan hati bulat berazam mahu mencapai
alam ketuhanan. Taubat – mengawasi kesalahan dan meninggalkannya, menyedari
kebenaran dan berjuang ke arahnya – membawa seseorang kepada langkah kedua.
Langkah kedua ialah keadaan
aman dan sejahtera, safa. Huruf ‘s’ adalah simbolnya. Dalam peringkat ini juga
ada dua langkah perlu diambil. Pertama ialah ke arah kesucian di dalam hati dan
kedua pula ke arah pusat hati. Hati yang tenang datang daripada hati yang bebas
daripada kesusahan, keresahan yang disebabkan oleh masalah semua kebendaan ini,
masalah makan, minum, tidur, perkataan yang sia-sia. Dunia ini seumpama tenaga
tarikan bumi, menarik hati ke bawah, dan untuk membebaskan hati daripada masalah
tersebut menyebabkan berlaku tekankan kepada hati. Di sana ada pula
ikatan-ikatan – hawa nafsu dan kehendak, pemilikan, kasihkan keluarga dan
anak-anak – yang mengikat hati seni kepada bumi dan menghalangnya terbang
tinggi.
Cara membebaskan hati, bagi
menyucikannya, adalah dengan mengingati Allah. Pada permulaan ingatkan ini
berlaku secara luaran, dengan mengulangi nama-nama Tuhan, menyebutnya kuat-kuat
sehingga kamu dan orang lain boleh mendengarnya. Apabila ingatkan kepada-Nya
sudah berterusan ingatkan tersebut masuk ke dalam hati dan berlaku di dalam
senyap. Allah berfirman: “Sesungguhnya orang mukmin itu ialah mereka yang
apabila disebut (nama) Allah, takutlah hati-hati mereka, dan apabila dibacakan
ayat-ayat Allah menambahkan lagi keimanan mereka, dan kepada Tuhan merekalah
mereka kembali”. (Surah Anfaal, ayat
2).
Takutkan Allah dalam ayat
tersebut bermaksud takut dan harap, hormat dan kasihkan Allah. Dengan ingatan
dan ucapan nama-nama Allah hati menjadi jaga dari ketiduran dan kelalaian,
menjadi suci bersih dan bersinar. Kemudian bentuk dan rupa dari alam ghaib
menyata di dalam hati. Nabi s.a.w bersabda, “Ahli ilmu
zahir mendatangi dan menerkam sesuatu dengan akal fikirannya sementara ahli ilmu
batin sibuk membersihkan dan menggilap hati mereka”.
Kesejahteraan pada pusat
rahsia bagi hati diperolehi dengan membersihkan hati daripada segala sesuatu dan
menyediakannya untuk menerima Zat Allah semata-mata yang memenuhi ruang hati
apabila hati sudah diperindahkan dengan kecintaan Allah. Alat pembersihannya
ialah berterusan mengingati dan menyebut di dalam hati, dengan lidah rahsia akan
kalimah tauhid “La ilaha illa Llah”. Bila hati dan pusat hati berada dalam
suasana tenang dan damai maka peringkat kedua yang disimbolkan sebagai huruf ‘s’
selesai.
Huruf ketiga ‘w’ bermaksud
wilayah, suasana kesucian dan keaslian pencinta-pencinta Allah dan
sahabat-sahabat-Nya. Keadaan ini bergantung kepada kesucian batin. Allah
menggambarkan sahabat-sahabat-Nya dengan firman-Nya: “Ketahuilah, sesungguhnya
pembantu-pembantu Allah tidak ada ketakutan atas mereka dan tidak mereka
berdukacita. Bagi merekalah kegembiraan di penghidupan dunia dan akhirat…”.
(Surah Yunus, ayat 62 – 64).
Seseorang yang di dalam
kesucian menyedari sepenuhnya tentang Allah, mencintai-Nya fan berhubungan
dengan-Nya. Hasilnya dia diperelokkan dengan peribadi, akhlak dan perangai yang
terbaik. Ini merupakan hadiah suci yang dikurniakan kepada mereka. Nabi s.a.w
bersabda, “Perhatikanlah akhlak yang mulia dan berbuatlah
sesuai dengannya”. Dalam peringkat ini orang yang di dalam kesedaran
tersebut meninggalkan sifat-sifat keduniaannya yang sementara dan kelihatanlah
dia diliputi oleh sifat-sifat Ilahi yang suci. Dalam hadis Qudsi Allah
berfirman: “Bila
Aku kasihkan hamba-Ku, Aku menjadi pendengarannya, penglihatannya,
percakapannya, pemegangnya dan perjalanannya”.
Keluarkan segala-galanya dari
hati kamu dan biarkan Allah sahaja yang berada di sana. “Dan katakanlah telah datang kebenaran
dan telah lenyap kepalsuan kerana sesungguhnya kepalsuan itu akan lenyap”.
(Surah Bani Israil, ayat 81).
Bila kebenaran telah datang
dan kepalsuan telah lenyap maka selesailah peringkat wilayah.
Huruf keempat ‘f’ bermakna
fana, lenyap diri sendiri ke dalam ketiadaan. Diri yang palsu akan hancur dan
hilang apabila sifat-sifat yang suci memasuki seseorang, dan apabila sifat-sifat
serta keperibadian yang banyak menghalang tempatnya akan diganti oleh satu
sahaja sifat keesaan.
Dalam kenyataan hakikat
sentiasa hadir. Ia tidak hilang dan tidak juga berkurangan. Apa yang berlaku
adalah orang yang beriman menyedari dan menjadi satu dengan yang menciptakannya.
Dalam suasana berada dengan-Nya orang yang beriman memperolehi kurniaan-Nya;
manusia yang sementara menemui kewujudan yang sebenar dengan menyedari rahsia
abadi. “Semua akan
binasa kecuali Wajah-Nya”. (Surah Qasas, ayat
88).
Cara untuk menyedari hakikat
ini ialah melalui anugerah-Nya, dengan kehendak-Nya. Bila kamu berbuat kebaikan
semata-mata kerana-Nya dan bersesuaian dengan kehendak-Nya kamu akan menjadi
hampir dengan hakikat-Nya, Zat-Nya. Kemudian semua akan lenyap kecuali Yang Esa
yang meredai dan yang Dia diredai, bersatu. Perbuatan baik adalah ibu yang
melahirkan bayi kebenaran; kehidupan dalam kesedaran bagi manusia yang
sebenar-benarnya. “Perkataan yang baik dan perbuatan yang baik naik
kepada Allah”. (Surah Fatir, ayat
10).
Jika seseorang berbuat sesuatu dan jika kewujudannya bukan untuk Allah sahaja maka dia mengadakan sekutu bagi Allah, dia meletakkan yang lain pada tempat Allah – dosa yang tidak diampunkan yang akan memusnahkannya, lambat atau cepat. Tetapi bila diri dan kepentingan diri fana seseorang itu mencapai peringkat bersatu dengan Allah. Allah menggambarkan makam tersebut: “Sesungguhnya orang-orang yang berbakti (adalah) dalam kebun-kebun dan (dekat) sungai-sungai. Di tempat duduk kebenaran, di sisi Raja Agung yang sangat berkuasa”. (Surah Qamar, ayat 54 & 55).
Tempat itu ialah tempat bagi
hakikat yang penting, hakikat kepada hakikat-hakikat, tempat penyatuan dan
keesaan. Ia adalah tempat yang disediakan untuk nabi-nabi, untuk mereka yang
dikasihi oleh Allah, untuk para sahabat-Nya. Allah beserta orang-orang yang
benar. Bila kewujudan bersatu dengan wujud yang abadi ia tidak boleh dipandang
sebagai kewujudan yang terpisah. Bila semua ikatan keduniaan ditanggalkan dan
seseorang itu dalam suasana kesatuan dengan Allah, dengan kebenaran (hakikat)
Ilahi, dia menerima kesucian yang abadi, tidak akan tercemar lagi, dan masuk ke
dalam golongan: “Mereka itu ahli syurga yang kekal di dalamnya”.
(Surah A’raaf, ayat 42).
Mereka adalah:
“Orang-orang yang
beriman dan beramal salih”. (Surah A’raaf, ayat
42).
Bagaimanapun:
“Kami tidak memberatkan satu diri melainkan sekadar kuasanya”. (Surah A’raaf, ayat 42). Tetapi seseorang memerlukan kesabaran yang kuat: “Dan Allah beserta orang yang sabar”. (Surah Anfaal, ayat 66). |
Rd.Adi Kusuma

Minggu, 22 Juli 2012
SIRR AL-ASROR 9 Kerohanian Islam dan ahli sufi
Kerohanian Islam dan ahli
sufi
SIRR AL-ASROR 8 Taubat dan pengajaran melalui perkataan
Taubat dan pengajaran melalui
perkataan
Tahap-tahap dan
peringkat-peringkat perubahan kerohanian telah pun disebut. Perlu ditegaskan
bahawa setiap peringkat dicapai terutamanya dengan taubat. Bolehlah dipelajari
cara bertaubat dengan orang yang mengetahui cara berbuat demikian dan yang telah
sendirinya bertaubat. Taubat yang sebenar dan menyeluruh merupakan langkah
pertama di dalam perjalanan. “(Ingatlah) tatkala orang-orang kafir itu adakan
dalam hati mereka kesombongan (iaitu) kesombongan jahiliah. Lalu Allah turunkan
ketenteraman atas rasul-Nya dan atas mukmin. Dan Dia wajibkan mereka (ucapkan)
perkataan menjaga keselamatan (taubat) kerana mereka lebih berhak dengan itu,
dan memang (mereka) ahlinya, dan adalah Allah mengetahui tiap sesuatu”. (Surah Fath, ayat 26).
Keadaan takutkan Allah
mempunyai maksud yang sama dengan kalimah “La ilaha illa Llah” – tiada Tuhan,
tiada apa-apa, kecuali Allah. Bagi orang yang mengetahui ini akan ada perasaan
takut kehilangan-Nya, kehilangan perhatian-Nya, cinta-Nya, keampunan-Nya; dia
takut dan malu melakukan kesalahan sedangkan Dia melihat, dan takutkan azab-Nya.
Jika seseorang itu tidak berkeadaan demikian dia perlu mendapatkaan orang yang
takutkan Allah dan menerima keadaan takutkan Allah itu daripada orang berkenaan.
Sumber dari mana perkataan
itu diterima mestilah bersih dan suci daripada segala-galanya kecuali Allah, dan
sesiapa yang menerimanya mestilah ada kebolehan untuk membezakan antara
perkataan orang yang suci hatinya dengan perkataan orang awam. Penerimanya
mestilah sedar cara perkataan itu diucapkan, kerana perkataan yang bunyinya sama
mungkin mempunyai maksud yang jauh berbeza. Tidak mungkin perkataan yang
datangnya daripada sumber yang asli sama dengan perkataan yang datangnya
daripada sumber lain.
Hatinya menjadi hidup bila
dia menerima benih tauhid daripada hati yang hidup kerana benih yang demikian
sangat subur, itulah benih kehidupan. Tidak ada yang tumbuh daripada benih yang
kering lagi tiada kehidupan. Kalimah suci “La ilaha illa Llah” disebut dua kali
di dalam Quran menjadi bukti. “(Kerana) apabila dikata kepada mereka “Tiada Tuhan
melainkan Allah” mereka menyombong. Dan mereka berkata, ‘Apakah kami mesti
tinggalkan tuhan-tuhan kami buat (mengikut) seorang ahli syair dan gila?”
(Surah Shaaffaat. Ayat 35 & 36).
Ini adalah keadaan orang awam
yang baginya rupa luar termasuk kewujudan zahirnya adalah tuhan-tuhan.
“Oleh itu
Ketahuilah bahawa tidak ada Tuhan melainkan Allah. Dan mintalah perlindungan
bagi buah amal kamu, dan bagi mukmin dan mukminat, dan Allah mengetahui tempat
usaha kamu (di siang hari) dan tempat kembali kamu (pada malam hari)”. (Surah Muhammad, ayat 19).
Firman Allah ini menjadi
panduan kepada orang-orang beriman yang tulen yang takutkan Allah.
Saidina Ali r.a meminta
Rasulullah s.a.w mengajarkan kepadanya cara yang mudah, paling bernilai, paling
cepat kepada keselamatan. Baginda s.a.w menanti Jibrail memberikan jawapannya
daripada sumber Ilahi. Jibrail datang dan mengajarkan baginda s.a.w mengucapkan
“La ilaha” sambil memusingkan mukanya yang diberkati ke kanan, dan mengucapkan
“illa Llah” sambil memusingkan mukanya ke kiri, ke arah hati sucinya yang
diberkati. Jibrail mengulanginya tiga kali; Nabi s.a.w mengulanginya tiga kali
dan mengajarkan yang demikian kepada Saidina Ali r.a dengan mengulanginya tiga
kali juga. Kemudian baginda s.a.w mengajarkan yang demikian kepada
sahabat-sahabat baginda. Saidina Ali r.a merupakan orang yang pertama bertanya
dan menjadi orang yang pertama diajarkan.
Kemudian satu hari selepas
kembali daripada peperangan, Nabi s.a.w berkata kepada pengikut-pengikut
baginda, “Kita baharu kembali daripada peperangan yang
kecil untuk menghadapi peperangan yang besar”. Baginda s.a.w
merujukkan kepada perjuangan dengan ego diri sendiri, keinginan yang rendah yang
menjadi musuh kepada penyaksian kalimah tauhid. Baginda s.a.w bersabda, “Musuh kamu yang paling besar ada di bawah rusuk kamu”.
Cinta Ilahi tidak akan hidup
sehinggalah musuhnya, hawa nafsu badaniah kamu, mati dan meninggalkan kamu.
Mula-mulanya kamu mesti bebas
daripada ego kamu yang mengheret kamu kepada kejahatan. Kemudian kamu akan mula
memiliki suara hati yang belum penuh, walaupun kamu masih belum bebas sepenuhnya
daripada dosa. Kamu akan memiliki perasaan mengkritik diri sendiri – tetapi ia
belum mencukupi. Kamu mesti melepasi tahap tersebut kepada peringkat di mana
hakikat yang sebenarnya dibukakan kepada kamu, kebenaran tentang benar dan
salah. Kemudian kamu akan berhenti melakukan kesalahan dan akan hanya melakukan
kebaikan. Dengan demikian diri kamu akan menjadi bersih. Di dalam menentang hawa
nafsu dan tarikan badan kamu, kamu mestilah melawan nafsu kehaiwanan –
kerakusan, terlalu banyak tidur, pekerjaan yang sia-sia – dan menentang
sifat-sifat haiwan liar di dalam diri kamu – kekejian, marah, kasar dan
berkelahi. Kemudian kamu mesti usahakan membuang perangai-perangai ego yang
jahat, takabur, sombong, dengki, dendam, tamak dan lain-lain penyakit tubuh dan
hati kamu. Cuma orang yang berbuat demikian yang benar-benar bertaubat dan
menjadi bersih, suci murni dan tulen. “Sesungguhnya Allah kasih kepada orang yang
bertaubat dan memelihara kesuciannya”. (Surah Baqarah, ayat
222).
Dalam melakukan taubat
seseorang itu mestilah mengambil perhatian supaya penyesalannya tidak
samar-samar dan tidak juga secara umum agar dia tidak jatuh ke dalam ancaman
Allah: “Tidak kira
berapa banyak mereka bertaubat mereka tidak sebenarnya menyesal. Taubat mereka
tidak diterima”.
Ini ditujukan kepada mereka
yang hanya mengucapkan kata-kata taubat tetapi tidak tahu sejauh mana dosa
mereka, malah tidak mengambil tindakan pembaikan dan pencegahan. Itulah taubat
yang biasa, taubat zahir yang tidak menusuk kepada punca dosa. Ia adalah umpama
orang yang cuba menghapuskan rumput dengan memotong bahagian di atas tanah
tetapi tidak mencabut akarnya yang di dalam bumi. Tindakan yang demikian
membantu rumput untuk tumbuh dengan lebih segar. Orang yang bertaubat dengan
mengetahui kesalahannya dan punca kesalahan itu berazam tidak mengulanginya dan
membebaskan dirinya daripada kesalahan itu, mencabut akar pokok yang merosakkan
itu. Cangkul yang digunakan untuk menggali akarnya, punca kepada dosa-dosa,
ialah pengajaran kerohanian daripada guru yang benar. Tanah mestilah dibersihkan
sebelum ditanam pokok orkid. “Dan Kami bawakan perumpamaan kepada manusia supaya
mereka memikirkannya”. (Surah Hasyr, ayat
21). “Dia jualah Penerima taubat
hamba-hamba-Nya dan mengampunkan dosa, dan Dia mengetahui apa yang kamu
kerjakan”. (Surah Syura, ayat 25). “Kecuali orang yang bertaubat dan beriman dan
mengerjakan amal salih, maka mereka itu Allah tukarkan kejahatan mereka dengan
kebaikan kerana adalah Allah itu Pengampun, Penyayang”. (Surah
Furqaan, ayat 70).
Ketahuilah taubat yang
diterima tandanya ialah seseorang itu tidak lagi jatuh ke dalam dosa tersebut.
Ada dua jenis taubat, taubat
orang dan taubat mukmin sejati. Orang awam berharap meninggalkan kejahatan dan
masuk kepada kebaikan dengan cara mengingati Allah dan mengambil langkah usaha
bersungguh-sungguh, meninggalkan hawa nafsunya dan kesenangan badannya dan
menekankan egonya. Dia mesti meninggalkan keegoannya yang ingkar terhadap
peraturan Allah dan masuk kepada taat. Itulah taubatnya yang menyelamatkannya
dari neraka dan memasukkannya ke dalam syurga.
Orang mukmin sejati, hamba
Allah yang tulen, berada di dalam suasana yang jauh berbeza. Mereka berada pada
makam makrifat yang jauh lebih tinggi daripada makam orang awam yang paling
baik. Sebenarnya bagi mereka tidak ada lagi anak tangga untuk dipanjat; mereka
telah sampai kepada kehampiran dengan Allah. Mereka telah meninggalkan
kesenangan dan nikmat dunia ini dan menikmati kelazatan alam kerohanian – rasa
kehampiran dengan Allah, nikmat menyaksikan Zat-Nya dengan mata keyakinan.
Perhatian orang awam tertuju
kepada dunia ini dan kesenangan mereka adalah merasai nikmat kebendaan dan
kewujudan kebendaannya. Malah, jika kewujudan kebendaan manusia dan dunia
merupakan satu kesilapan begitu jugalah nikmat dan kecacatan yang paling baik
daripadanya. Kata-kata yang diucapkan oleh orang arif, “Kewujduan dirimu
merupakan dosa, menyebabkan segala dosa menjadi kecil jika dibandingkan
dengannya”. Orang arif selalu mengatakan bahawa kebaikan yang dilakukan oleh
orang baik-baik tidak mencapai kehampiran dengan Allah tidak lebih daripada
kesalahan orang yang hampir dengan-Nya. Jadi, bagi mengajar kita memohon
keampunan terhadap kesalahan yang tersembunyi yang kita sangkakan kebaikan, Nabi
s.a.w yang tidak pernah berdosa memohon keampunan daripada Allah sebanyak
seratus kali sehari. Allah Yang Maha Tinggi mengajarkan kepada rasul-Nya:
“Pintalah
perlindungan bagi buah amal kamu dan bagi mukmin dan mukminat”. (Surah Muhamamd, ayat 19).
Dia jadikan rasul-Nya yang
suci murni sebagai teladan tentang cara bertaubat – dengan merayu kepada Allah
supaya menghilangkan ego seseorang, sifat-sifatnya dan dirinya, semuanya pada
diri seseorang, mencabut kewujudan diri seseorang. Inilah taubat yang
sebenarnya.
Taubat yang demikian
meninggalkan segala-galanya kecuali Zat Allah, dan berazam untuk kembali
kepada-Nya, kembali kepada kehampiran-Nya untuk melihat Wajah Ilahi. Nabi s.a.w
menjelaskan taubat yang demikian dengan sabda baginda s.a.w, “Ada sebahagian
hamba-hamba Allah yang tulen yang tubuh mereka berada di sini tetapi hati mereka
berada di sana, di bawah arasy”. Hati mereka berada pada langit kesembilan, di
bawah arasy Allah kerana penyaksian suci terhadap Zat-Nya tidak mungkin berlaku
pada alam bawah.
Di sini hanya kenyataan atau
penzahiran sifat-sifat suci-Nya yang dapat disaksikan, memancar ke atas cermin
yang bersih kepunyaan hati yang suci. Saidina Umar r.a berkata, “Hatiku melihat
Tuhanku dengan cahaya Tuhanku”. Hati yang suci adalah cermin di mana keindahan,
kemuliaan dan kesempurnaan Allah memancar. Nama lain yang diberi kepada suasana
ini ialah pembukaan (kasyaf), menyaksikan sifat-sifat Ilahi yang suci.
Bagi memperolehi suasana
tersebut, untuk membersihkan dan menyinarkan hati, perlulah kepada guru yang
matang, yang di dalam keesaan dengan Allah, yang disanjung dan dimuliakan oleh
semua, dahulu dan sekarang. Guru berkenaan mestilah telah sampai kepada makam
kehampiran dengan Allah dan dihantar balik ke alam rendah oleh Allah untuk
membimbing dan menyempurnakan mereka yang layak tetapi masih mempunyai
kecacatan.
Di dalam penurunan mereka
untuk melakukan tugas tersebut wali-wali Allah mestilah berjalan Sesuai dengan
sunnah Rasulullah s.a.w dengan mengikuti teladan baginda s.a.w, tetapi tugas
mereka berlainan dengan tugas rasul. Rasul diutuskan untuk menyelamatkan orang
ramai dan juga orang-orang yang beriman. Guru-guru tadi pula tidak dihantar
untuk mengajar semua orang tetapi hanyalah sebilangan yang dipilih sahaja.
Rasul-rasul diberi kebebasan dalam menjalankan tugas mereka, sementara wali-wali
yang mengambil tugas sebagai guru mesti mengikuti jalan rasul-rasul dan
nabi-nabi.
Guru kerohanian yang mengaku
diri mereka merdeka, menyamakan dirinya dengan nabi, jatuh kepada kesesatan dan
kekufuran. Bila Nabi s.a.w mengatakan sahabat-sahabat baginda yang arif adalah
umpama nabi-nabi Bani Israil, baginda memaksudkan lain daripada ini – kerana
nabi-nabi yang datang selepas Musa a.s semuanya mengikuti prinsip agama yang
dibawa oleh Musa a.s. Mereka tidak membawa peraturan baharu. Mereka mengikuti
undang-undang yang sama. Seperti mereka juga orang-orang arif dari kalangan umat
Nabi Muhammad s.a.w yang bertugas membimbing sebahagian daripada orang-orang
suci yang dipilih, mengikuti kebijaksanaan Nabi s.a.w, tetapi menyampaikan
perintah dan larangan dengan cara baharu yang berbeza, terbuka dan jelas,
menunjukkan kepada murid-murid mereka dengan perbuatan yang mereka kerjakan pada
masa dan keadaan yang berlainan. Mereka memberi dorongan kepada murid-murid
mereka dengan menunjukkan kelebihan dan keindahan prinsip-prinsip agama. Tujuan
mereka ialah membantu pengikut-pengikut mereka menyucikan hati yang menjadi
tapak untuk membena tugu makrifat.
Dalam semua itu mereka
mengikut teladan daripada pengikut-pengikut Rasulullah s.a.w yang terkenal
sebagai ‘golongan yang memakai baju bulu’ yang telah meninggalkan semua
aktiviti keduniaan untuk berdiri di pintu Rasulullah s.a.w dan berada hampir
dengan baginda. Mereka menyampaikan khabar sebagaimana mereka menerimanya secara
langsung daripada mulut Rasulullah s.a.w. Dalam kehampiran mereka dengan
Rasulullah s.a.w mereka telah sampai kepada peringkat di mana mereka boleh
bercakap tentang rahsia israk dan mikraj Rasulullah s.a.w sebelum baginda
membuka rahsia tersebut kepada sahabat-sahabat baginda.
Wali-wali yang menjadi guru
memiliki kehampiran yang serupa dengan Nabi s.a.w dengan Tuhannya. Amanah dan
penjagaan terhadap ilmu ketuhanan yang serupa dianugerahkan kepada mereka.
Mereka merupakan Pemegang sebahagian daripada kenabian, dan diri batin mereka
selamat di bawah penjagaan Rasulullah s.a.w.
Tidak semua orang yang
memiliki ilmu berada di dalam keadaan tersebut. Mereka yang sampai ke situ
adalah yang lebih hampir kepada Rasulullah s.a.w daripada anak-anak dan keluarga
mereka sendiri dan mereka adalah umpama anak-anak kerohanian Rasulullah s.a.w
yang hubungannya lebih erat daripada hubungan darah. Mereka adalah pewaris
sebenar kepada Nabi s.a.w. Anak yang sejati memiliki zat dan rahsia bapanya pada
rupa zahirnya dan juga pada batinnya. Nabi s.a.w menjelaskan rahsia ini, “Ilmu
khusus adalah umpama khazanah rahsia yang hanya mereka yang mengenali Zat Allah
boleh mendapatkannya. Namun bila rahsia itu dibukakan orang yang mempunyai
kesedaran dan ikhlas tidak menafikannya”.
Ilmu tersebut dimasukkan
kepada Nabi s.a.w pada malam baginda s.a.w mikraj kepada Tuhannya. Rahsia itu
tersembunyi di dalam diri baginda di sebalik tiga ribu tabir hijab. Baginda
s.a.w tidak membuka rahsianya melainkan kepada sebahagian pengikut baginda yang
sangat hampir dengan baginda. Melalui penyebaran dan keberkatan rahsia inilah
Islam akan terus memerintah sehingga ke hari kiamat.
Pengetahuan batin tentang
yang tersembunyi membawa seseorang kepada rahsia tersebut. Sains, kesenian dan
kemahiran keduniaan adalah umpama kerangka kepada pengetahuan batin. Mereka yang
memiliki pengetahuan kerangka itu bolehlah mengharapkan satu hari nanti mereka
diberi kesempatan untuk memiliki apa yang di dalam kerangka. Sebahagian daripada
mereka yang berilmu memiliki apa yang patut dimiliki oleh seorang manusia secara
umumnya sementara sebahagian yang lain menjadi ahli dan memelihara ilmu tersebut
daripada hilang. Ada golongan yang menyeru kepada Allah dengan nasihat yang
baik. Sebahagian daripada mereka mengikuti sunnah Nabi s.a.w dan dipimpin oleh
Saidina Ali r.a. yang menjadi pintu kepada gedung ilmu yang melaluinya masuklah
mereka yang menerima undangan dari Allah. “Serulah ke jalan Tuhanmu dengan bijaksana dan
nasihat dan bantahlah mereka dengan cara yang lebih baik”.
(Surah Nahl, ayat 125).
Maksud dan perkataan mereka
adalah sama. Perbezaan pada zahirnya hanyalah pada perkara-perkara terperinci
dan cara pelaksanaannya.
Sebenarnya ada tiga makna
yang kelihatan sebagai tiga jenis ilmu yang berbeza – dilakukan secara berbeza,
tetapi menjurus kepada yang satu Sesuai dengan sunnah Rasulullah s.a.w. Ilmu
dibahagikan kepada tiga yang tidak ada seorang manusia boleh menanggung
keseluruhan beban ilmu itu juga tidak berupaya mengamalkan dengan sekaliannya.
Bahagian pertama ayat di atas
“Serulah ke jalan Tuhanmu dengan bijaksana (hikmah)”, Sesuai dengan makrifat,
zat dan permulaan kepada segala sesuatu, pemiliknya mestilah sebagaimana Nabi
s.a.w beramal Sesuai dengannya. Ia hanya dikurniakan kepada lelaki sejati yang
berani, tentera kerohanian yang akan mempertahankan kedudukannya dan
menyelamatkan ilmu tersebut. Nabi s.a.w bersabda, “Kekuatan semangat lelaki
sejati mampu menggoncang gunung”. Gunung di sini menunjukkan keberatan hati
sesetengah manusia. Doa lelaki sejati yang menjadi tentera kerohanian
dimakbulkan. Bila mereka menciptakan sesuatu ia berlaku, bila mereka mahukan
sesuatu hilang maka ia pun hilang. “Dia kurniakan hikmah kepada sesiapa yang Dia
kehendaki, dan Barangsiapa dikurniakan hikmah maka sesungguhnya dia telah diberi
kebajikan yang banyak”. (Surah Baqarah, ayat
269).
Jenis kedua ialah ilmu zahir
yang disebut Quran sebagai “seruan yang baik”. Ia menjadi kulit kepada hikmah
kebijaksanaan rohani. Mereka yang memilikinya menyeru kepada kebaikan, mengajar
manusia berbuat baik dan meninggalkan larangan-Nya. Nabi s.a.w memuji mereka.
Orang yang berilmu menyeru dengan lemah lembut dan baik hati, sementara yang
jahil menyeru dengan kasar dan kemarahan.
Jenis ketiga ialah ilmu yang
menyentuh kehidupan manusia di dalam dunia. Ia disebut sebagai ilmu agama
(syariat) yang menjadi sarang kepada hikmah kebijaksanaan (makrifat). Ia adalah
ilmu yang diperuntukkan kepada mereka yang menjadi pemerintah manusia;
menjalankan keadilan ke atas sesama manusia; pentadbiran manusia ke atas sesama
manusia. Bahagian terakhir ayat Quran yang di atas tadi menceritakan tugas
mereka “dan berbincanglah dengan mereka dengan cara yang lebih baik”. Mereka ini
menjadi kenyataan kepada sifat Allah “al-Qahhar” Yang Maha Keras. Mereka
berkewajipan menjaga peraturan di kalangan manusia selaras dengan hukum Tuhan,
seumpama sabut melindungi tempurung dan tempurung melindungi isi.
Nabi s.a.w menasihatkan,
“Biasakan dirimu berada di dalam majlis orang-orang arif,
taatlah kepada pemimpin kamu yang adil. Allah Yang Maha Tinggi menghidupkan hati
dengan hikmah seperti Dia jadikan bumi yang mati hidup dengan tumbuh-tumbuhan
dengan menurunkan hujan”. Baginda s.a.w juga bersabda, “Hikmah adalah harta yang hilang bagi orang yang beriman,
dikutipnya di mana sahaja ditemuinya”.
Malah perkataan yang
diucapkan oleh manusia biasa datangnya daripada Loh Terpelihara menurut hukum
Allah terhadap segala perkara daripada awal hingga akhir. Loh itu disimpan pada
alam tinggi pada akal asbab tetapi perkataan diucapkan menurut makam seseorang.
Perkataan mereka yang telah mencapai makam makrifat adalah secara langsung
daripada alam tersebut, makam kehampiran dengan Allah. Di sana tidak ada
perantaraan.
Ketahuilah bahawa semua akan
kembali kepada asal mereka. Hati, zat, mesti dikejutkan; jadikan ianya hidup
untuk mencari jalan kembali kepada asalnya yang suci murni. Ia mesti mendengar
seruan. Seseorang mesti mencari orang yang orang yang daripadanya seruan itu
muncul, melaluinya zahir seruan. Itulah guru yang sebenar. Ini merupakan
kewajipan bagi kita. Nabi s.a.w bersabda, “Menuntut ilmu wajib bagi setiap orang
Islam lelaki dan perempuan”. Ilmu tersebut merupakan peringkat terakhir semua
ilmu, itulah ilmu makrifat, ilmu yang akan membimbing seseorang kepada asalnya,
yang sebenar (hakikat). Ilmu yang lain perlu menurut sekadar mana keperluannya.
Allah menyukai mereka yang meninggalkan cita-cita dan angan-angan kepada dunia,
kemuliaan dan kebesarannya, kerana kepentingan duniawi ini menghalang seseorang
kepada Allah. “Katakanlah: “Aku tidak meminta kepadamu upah atas
(menyampaikan)nya, kecuali percintaan (kepadaku) lantaran kerabat”. (Surah Syura, ayat 23).
Ditafsirkan maksud perkataan
“apa yang hampir dengan kamu” ialah datang hampir dengan kebenaran.
|
SIRR AL-ASROR 7 Ilmu dan perkembangan kerohanian
Ilmu dan perkembangan
kerohanian
Ilmu pengetahuan zahir
mengenai benda-benda yang nyata dibahagikan kepada dua belas bahagian dan ilmu
pengetahuan batin juga dibahagikan kepada dua belas bahagian. Bahagian-bahagian
tersebut dibahagikan di kalangan orang awam dan orang khusus, hamba-hamba Allah
yang sejati, menurut kadar keupayaan dan kebolehan mereka.
Bagi tujuan yang berkaitan
dengan kita pembicaraan ilmiah mengenai ini dibuat dalam empat bahagian.
Bahagian pertama melibatkan peraturan agama, mengenai kewajipan dan larangan
berhubung dengan perkara-perkara dan peraturan-peraturan di dalam dunia ini.
Kedua menyentuh soal pengertian atau maksud dalaman serta tujuan kepada
peraturan-peraturan tersebut dan bahagian ini dinamakan bidang kerohanian iaitu
pengetahuan mengenai perkara-perkara yang tidak nyata. Ketiga mengenai hakikat
kerohanian yang tersembunyi yang dinamakan kearifan. Keempat mengenai hakikat
dalaman kepada hakikat iaitu mengenai kebenaran yang sebenar-benarnya. Manusia
yang sempurna perlu mempelajari semua bidang atau bahagian tersebut dan mencari
jalan ke arahnya.
Nabi s.a.w bersabda, “Agama ialah pokok, kerohanian adalah dahannya, kearifan
(makrifat) adalah daunnya, kebenaran (hakikat) adalah buahnya. Quran dengan
ulasannya, keterangannya, terjemahannya dan ibarat-ibaratnya mengandungi
semuanya itu”. Di dalam buku al-Najma perkataan-perkataan tafsir,
ulasan dan takwil serta terjemahan melalui ibarat dimengertikan sebagai: ulasan
terhadap Quran adalah keterangan dan perincian bagi faedah kefahaman orang awam,
sementara terjemahan melalui ibarat adalah keterangan tentang maksud yang
tersirat yang boleh diselami melalui tafakur yang mendalam serta memperolehi
ilham sebagaimana yang dialami oleh orang-orang beriman yang sejati. Terjemahan
yang demikian adalah untuk hamba-hamba Allah yang khusus lagi teguh, berterusan
di dalam suasana kerohanian mereka dan teguh dengan pengetahuan yang membolehkan
mereka membuat pertimbangan yang benar. Kaki mereka teguh berpijak di atas bumi
sementara hati dan fikiran mereka menjulang kepada ilmu ketuhanan. Dengan rahmat
Allah keadaan berterusan begini yang tidak bercampur dengan keraguan di
tempatkan di tengah-tengah hati mereka. Hati yang teguh dalam suasana ini
bersesuaian dengan bahagian kalimah tauhid “La ilaha illa Llah”, pengakuan
terakhir keesaan.
“Dia jualah
yang menurunkan Kitab kepada kamu. Sebahagiannya adalah ayat-ayat yang
menghukum, iaitu ibu-ibu bagi Kitab, dan (sebahagian) yang lain adalah ayat-ayat
yang perlukan takwil. Adapun orang-orang yang di hati mereka ada kesesatan
mencari-cari apa yang ditakwil daripadanya kerana hendak membuat fitnah dan
kerana hendak membuat takwilnya sendiri padahal tidak mengetahui takwilnya
melainkan Allah dan orang-orang yang teguh kuat di dalam ilmu berkata, ‘Kami
beriman kepadanya (kerana) semua itu daripada Tuhan kami’, dan tidak mengerti
melainkan orang-orang yang mempunyai fikiran”. (Surah Imraan,
ayat 7)
Jika pintu kepada ayat ini
terbuka akan terbuka juga semua pintu-pintu kepada alam rahsia batin.
Hamba Allah yang sejati
berkewajipan melaksanakan perintah-perintah-Nya dan menjauhkan diri daripada
larangan-Nya. Dia juga perlu menentang ego dirinya dan membendung kecenderungan
jasad yang tidak sehat. Asas penentangan ego terhadap agama adalah dalam bentuk
khayalan dan gambaran yang bercanggah dengan kenyataan. Pada peringkat
kerohanian ego yang khianat itu menggalakkan seseorang supaya memperakui dan
mengikuti sebab-sebab dan rangsangan yang hanya hampir dengan kebenaran (bukan
kebenaran yang sejati), walaupun ianya risalat nabi dan fatwa wali yang telah
diubah, juga mengikuti guru yang pendapatnya salah. Pada peringkat makrifat ego
cuba menggalakkan seseorang supaya memperakui kewalian dirinya sendiri malah ego
juga mengheret seseorang kepada mengakui ketuhanannya – dosa paling besar
menganggapkan diri sendiri sebagai bersekutu dengan Allah. Allah berfirman:
“Tidakkah engkau
perhatikan orang yang mengambil hawa nafsunya sebagai tuhan..” (Surah Furqaan, ayat 43).
Tetapi peringkat kebenaran
sejati adalah berbeza. Ego dan iblis tidak boleh sampai ke sana. Malah malaikat
juga tidak sampai ke sana. Sesiapa sahaja kecuali Allah jika sampai ke sana
pasti terbakar. Jibrail berkata kepada Nabi Muhamamd s.a.w pada sempadan
peringkat ini, “Jika aku mara satu langkah lagi aku akan terbakar menjadi abu”.
Hamba Allah yang sejati bebas
daripada perlawanan egonya dan iblis kerana dia dilindungi oleh perisai
keikhlasan dan kesucian. “Ia (iblis) berkata: Oleh itu demi kemuliaan-Mu, aku
akan sesatkan mereka semuanya, kecuali di antara mereka hamba-hamba-Mu yang
dibersihkan”. (Surah Shad, ayat 82 &
83).
Manusia tidak dapat mencapai
hakikat kecuali dia suci murni kerana sifat-sifat keduniaannya tidak akan
meninggalkannya sehinggalah hakikat menyata dalam dirinya. Ini adalah keikhlasan
sejati. Kejahilannya hanya akan meninggalkannya bila dia menerima pengetahuan
tentang Zat Allah. Ini tidak dapat dicapai dengan pelajaran; hanya Allah tanpa
pengantaraan boleh mengajarnya. Bila Allah Yang Maha Tinggi sendiri yang menjadi
Guru, Dia kurniakan ilmu yang daripada-Nya sebagaimana Dia lakukan kepada
Khaidhir. Kemudian manusia dengan kesedaran yang diperolehinya sampai kepada
peringkat makrifat di mana dia mengenali Tuhannya dan menyembah-Nya yang dia
kenal.
Orang yang sampai kepada
suasana ini memiliki penyaksian roh suci dan dapat melihat kekasih Allah, Nabi
Muhamamd s.a.w. Dia boleh bercakap dengan baginda s.a.w mengenai segala perkara
daripada awal hingga ke akhirnya dan semua nabi-nabi yang lain memberikannya
khabar gembira tentang janji penyatuan dengan yang dikasihi. Allah menggambarkan
suasana ini: “Kerana Barangsiapa taat kepada Allah dan rasul-Nya,
maka mereka beserta orang-orang yang diberi nikmat daripada nabi-nabi, siddiqin,
syuhada dan salihin dan Alangkah baiknya mereka ini sebagai sahabat rapat”.
(Surah Nisaa’ ,ayat 69).
Orang yang tidak boleh
menemui pengetahuan ini di dalam dirinya tidak akan menjadi arif walaupun dia
membaca seribu buah buku. Nikmat yang boleh diharapkan oleh orang yang
mempelajari ilmu zahir ialah syurga; di sana semua yang dapat dilihat adalah
kenyataan sifat-sifat Ilahi dalam bentuk cahaya. Tidak kira bagaimana sempurna
pengetahuannya tentang perkara nyata yang boleh dilihat dan dipercayai, ia tidak
membantu seseorang untuk masuk kepada suasana kesucian dan mulia, iaitu
kehampiran dengan Allah, kerana seseorang itu perlu terbang ke tempat tersebut
dan untuk terbang perlu kepada dua sayap. Hamba Allah yang sejati adalah yang
terbang ke sana dengan menggunakan dua sayap, iaitu pengetahuan zahir dan
pengetahuan batin, tidak pernah berhenti di tengah jalan, tidak tertarik dengan
apa sahaja yang ditemui dalam perjalanannya. Allah berfirman melalui rasul-Nya:
“Hamba-Ku, jika
kamu ingin masuk kepada kesucian berhampiran dengan-Ku jangan pedulikan dunia
ini ataupun alam tinggi para malaikat, tidak juga yang lebih tinggi di mana kamu
boleh menerima sifat-sifat-Ku yang suci”.
Dunia kebendaan ini menjadi
godaan dan tipu daya syaitan kepada orang yang berilmu. Alam malaikat menjadi
rangsangan kepada orang yang bermakrifat dan suasana sifat-sifat Ilahi menjadi
godaan kepada orang yang memiliki kesedaran terhadap hakikat. Sesiapa yang
berpuas hati dengan salah satu daripada yang demikian akan terhalang daripada
kurniaan Allah yang membawanya hampir dengan Zat-Nya. Jika mereka tertarik
dengan godaan dan rangsangan tersebut mereka akan berhenti, mereka tidak boleh
maju ke hadapan, mereka tidak boleh terbang lebih tinggi. Walaupun matlamat
mereka adalah kehampiran dengan Pencipta mereka tidak lagi boleh sampai ke sana.
Mereka telah terpedaya, mereka hanya memiliki satu sayap.
Orang yang mencapai kesedaran
tentang hakikat yang sebenar, menerima rahmat dan kurniaan dari Allah yang tidak
pernah mata melihatnya dan tidak pernah telinga mendengarnya dan tidak pernah
hati mengetahui namanya. Inilah syurga kehampiran dan keakraban dengan Allah. Di
sana tidak ada mahligai permata juga tidak ada bidadari yang cantik sebagai
pasangan. Semoga manusia mengetahui nilai dirinya dan tidak berkehendak, tidak
menuntut apa yang tidak layak baginya. Saidina Ali r.a berkata, “Semoga Allah
merahmati orang yang mengetahui harga dirinya, yang tahu menjaga diri agar
berada di dalam sempadannya, yang memelihara lidahnya, yang tidak menghabiskan
masanya dan umurnya di dalam sia-sia”.
Orang yang berilmu mestilah
menyedari bahawa bayi roh yang lahir dalam hatinya adalah pengenalan mengenai
kemanusiaan yang sebenar, iaitu insan yang sejati. Dia patut mendidik bayi hati,
ajarkan keesaan melalui berterusan menyedari tentang keesaan – tinggalkan
keduniaan kebendaan ini yang berbilang-bilang, cari alam kerohanian, alam rahsia
di mana tiada yang lain kecuali Zat Allah. Dalam kenyataannya di sana bukan
tempat, ia tidak ada permulaan dan tidak ada penghujung. Bayi hati terbang
melepasi padang yang tiada berkesudahan itu, menyaksikan perkara-perkara yang
tidak pernah dilihat mata sebelumnya, tiada sesiapa bercerita mengenainya, tiada
sesiapa boleh menggambarkannya. Tempat yang menjadi rumah kediaman bagi mereka
yang meninggalkan diri mereka dan menemui keesaan dengan Tuhan mereka, mereka
yang memandang dengan pandangan yang sama dengan Tuhan mereka, pandangan
keesaan. Bila mereka menyaksikan keindahan dan kemuliaan Tuhan mereka tidak ada
apa lagi yang tinggal dengan mereka. Bila dia melihat matahari dia tidak dapat
melihat yang lain, dia juga tidak dapat melihat dirinya sendiri. Bila keindahan
dan kemurahan Allah menjadi nyata apa lagi yang tinggal dengan seseorang? Tidak
ada apa-apa!
Nabi s.a.w bersabda, “Seseorang perlu dilahirkan dua kali untuk sampai kepada alam
malaikat”. Ia adalah kelahiran maksud daripada perbuatan dan
kelahiran rohani daripada jasad. Kemungkinan yang demikian ada dengan manusia.
Ini adalah keanehan rahsia manusia. Ia lahir daripada percampuran pengetahuan
tentang agama dan kesedaran terhadap hakikat, sebagaimana bayi lahir hasil
daripada percampuran dua titik air.
“Sesungguhnya Kami telah jadikan manusia daripada
setitik (mani) yang bergiliran, yang Kami berikan percubaan kepada mereka, iaitu
Kami jadikan dia mendengar dan melihat”. (Surah Insaan, ayat
2).
Bila maksud menjadi nyata
dalam kewujudan ia menjadi mudah untuk melepasi bahagian yang cetek dan masuk ke
dalam laut penciptaan dan membenamkan dirinya ke dasar hukum-hukum peraturan
Allah. Sekalian alam kebendaan ini hanyalah satu titik jika dibandingkan dengan
alam kerohanian. Hanya bila semua ini difahamkan maka kuasa kerohanian dan
cahaya keajaiban yang bersifat ketuhanan, hakikat yang sebenar-benarnya,
memancar ke dalam dunia tanpa perkataan tanpa suara.
|
SIRR AL-ASROR 6.Tempat roh-roh dalam badan
Tempat roh-roh dalam
badan
Tempat roh manusia, roh
kehidupan, di dalam badan ialah dada. Tempat ini berhubung dengan pancaindera
dan deria-deria. Urusan atau bidangnya ialah agama. Pekerjaannya ialah mentaati
perintah Allah. Dengan peraturan-peraturan yang ditentukan-Nya, Allah memelihara
dunia nyata ini dengan teratur dan harmoni. Roh itu bertindak menurut kewajipan
yang ditentukan oleh Allah, tidak menganggap perbuatannya sebagai perbuatannya
sendiri kerana dia tidak berpisah dengan Allah. Perbuatannya daripada Allah;
tidak ada perpisahan di antara ‘aku’ dengan Allah di dalam tindakan dan
ketaatannya. “Barangsiapa percaya akan pertemuan Tuhannya
hendaklah mengerjakan amal salih dan janganlah ia sekutukan sesuatu dalam ibadat
kepada Tuhannya”. (Surah Kahfi, ayat
110).
Allah adalah esa dan Dia
mencintai yang bersatu dan satu. Dia mahu semua penyembahan dan semua amal
kebaikan, yang Dia anggap sebagai pengabdian kepada-Nya, menjadi milik-Nya
semata-mata, tidak dikongsikan dengan apa sahaja. Jadi, seseorang tidak
memerlukan kelulusan atau halangan daripada sesiapa pun di dalam pengabdiannya
kepada Tuhannya, juga amalannya bukan untuk kepentingan duniawi. Semuanya
semata-mata kerana Allah. Suasana yang dihasilkan oleh petunjuk Ilahi seperti
menyaksikan bukit-bukti kewujudan Allah di dalam alam nyata ini; kenyataan
sifat-sifat-Nya, kesatuan di dalam yang banyak, hakikat di sebalik yang nyata,
kehampiran dengan Pencipta, semuanya adalah ganjaran bagi amalan kebaikan yang
benar dan ketaatan tanpa mementingkan diri sendiri. Namun, semuanya itu di dalam
taklukan alam benda, daripada bumi yang di bawah tapak kaki kita sehinggalah
kepada langit-langit. Termasuk juga di dalam taklukan alam dunia ialah
kekeramatan yang muncul melalui seseorang, misalnya berjalan di atas air,
terbang di udara, berjalan dengan pantas, mendengar suara dan melihat gambaran
dari tempat yang jauh atau boleh membaca fikiran yang tersembunyi. Sebagai
ganjaran terhadap amalan yang baik manusia juga diberikan nikmati di akhirat
seperti syurga, khadam-khadam, bidadari, susu, madu, arak dan lain-lain.
Semuanya itu merupakan nikmati syurga tingkat pertama, syurga dunia.
Tempat ‘roh perpindahan atau
roh peralihan’ ialah di dalam hati. Urusannya ialah pengetahuan tentang jalan
kerohanian. Kerjanya berkait dengan empat nama-nama pertama bagi nama-nama Allah
yang indah. Sebagaimana dua belas nama-nama yang lain empat nama tersebut tidak
termasuk di dalam sempadan suara dan huruf. Jadi, ia tidak boleh disebut. Allah
Yang Maha Tinggi berfirman: “Dan bagi Allah jualah nama-nama yang baik, jadi
serulah Dia dengan nama-nama tersebut”. (Surah A’raaf, ayat
180).
Firman Allah di atas
menunjukkan tugas utama manusia adalah mengetahui nama-nama Tuhan. Ini adalah
pengetahuan batin seseorang. Jika mampu memperolehi pengetahuan yang demikian
dia akan sampai kepada makam makrifat. Di samalah pengetahuan tentang nama
keesaan sempurna.
Nabi s.a.w bersabda, “Allah Yang Maha Tinggi mempunyai sembilan puluh sembilan nama,
sesiapa mempelajarinya akan masuk syurga”. Baginda s.a.w juga
bersabda, “Pengetahuan adalah satu. Kemudian orang arif
jadikannya seribu”. Ini bermakna nama kepunyaan Zat hanyalah satu. Ia
memancar sebagai seribu sifat kepada orang yang menerimanya.
Dua belas nama-nama Ilahi
berada di dalam lengkungan sumber pengakuan tauhid “La ilaha illa Llah”. Tiap
satunya adalah satu daripada dua belas huruf dalam kalimah tersebut. Allah Yang
Maha Tinggi mengurniakan nama masing-masing bagi setiap huruf di dalam
perkembangan hati. Setiap satu daripada empat alam yang dilalui oleh roh
terdapat tiga nama yang berlainan. Allah Yang Maha Tinggi dengan cara ini
memegang erat hati para pencinta-Nya, dalam kasih sayang-Nya. Firman-Nya:
“Allah tetapkan
orang-orang yang beriman dengan perkataan yang tetap di Penghidupan dunia dan
akhirat”. (Surah Ibrahim, ayat 27).
Kemudian dikurniakan kepada
mereka kehampiran-Nya. Dia sediakan pokok keesaan di dalam hati mereka, pokok
yang akarnya turun kepada tujuh lapis bumi dan Dahannya meninggi kepada tujuh
lapis langit, bahkan meninggi lagi hingga ke arasy dan mungkin lebih tinggi
lagi. Allah berfirman: “Tidakkah engkau perhatikan bagaimana Allah adakan
misal, satu kalimah yang baik seperti pohon yang baik, pangkalnya tetap dan
cabangnya ke langit. (Surah Ibrahim, ayat
24).
Tempat ‘roh perpindahan atau
roh peralihan’ adalah di dalam nyawa kepada hati. Alam malaikat berterusan di
dalam penyaksiannya. Ia boleh melihat syurga alam tersebut, penghuninya,
cahayanya dan semua malaikat di dalamnya. Kalam ‘roh peralihan’ adalah bahasa
alam batin, tanpa huruf tanpa suara. Perhatiannya berterusan menyentuh soal-soal
rahsia-rahsia maksud yang tersembunyi. Tempatnya di akhirat apabila kembali
ialah syurga Na’im, taman kegembiraan kurniaan Allah.
Tempat ‘roh sultan’ di mana
ia memerintah, adalah di tengah-tengah hati, jantung kepada hati. Urusan roh ini
ialah makrifat. Kerjanya ialah mengetahui semua pengetahuan ketuhanan yang
menjadi perantaraan bagi semua ibadat yang sebenar-benarnya diucapkan dalam
bahasa hati. Nabi s.a.w bersabda, “Ilmu ada dua bahagian. Satu pada lidah, yang
membuktikan kewujudan Allah. Satu lagi di dalam hati. Inilah yang perlu bagi
menyedarkan tujuan seseorang”. Ilmu yang sebenar-benarnya bermanfaat berada di
dalam sempadan kegiatan hati. Nabi s.a.w bersabda, “Quran yang mulia mempunyai
makna zahir dan makna batin”. Allah Yang Maha Tinggi membukakan Quran kepada
sepuluh lapis makna yang tersembunyi. Setiap makna yang berikutnya lebih
bermanfaat daripada yang sebelumnya kerana ia semakin hampir dengan sumber yang
sebenarnya. Dua belas nama kepunyaan Zat Allah adalah umpama dua belas mata air
yang memancar dari batu apabila Nabi Musa a.s menghentamkan batu itu dengan
tongkatnya. “Dan
(ingatlah) tatkala Musa mintakan air bagi kaumnya, maka Kami berkata, ‘Pukullah
batu itu dengan tingkat kamu’. Lantas terpancar daripadanya dua belas mata air
yang sesungguhnya setiap golongan itu mengetahui tempat minumnya”. (Surah Baqarah, ayat 60).
Pengetahuan zahir adalah
umpama air hujan yang datang dan pergi sementara pengetahuan batin umpama mata
air yang tidak pernah kering. “Dan satu tanda untuk mereka, ialah bumi yang mati
(lalu) Kami hidupkannya dan Kami keluarkan daripadanya biji-bijian, lalu mereka
memakannya”. (Surah Yaa Sin, ayat
33).
Allah jadikan satu bijian,
sebiji benih di langit. Benih itu menjadi kekuatan kepada kehaiwanan di dalam
diri manusia. Dijadikan-Nya juga sebiji benih di dalam alam roh-roh (alam
al-anfus); menjadi sumber kekuatan, makanan roh. Bijian itu dijiruskan dengan
air dari sumber hikmah. Nabi s.a.w bersabda, “Jika
seseorang menghabiskan empat puluh hari dalam keikhlasan dan kesucian sumber
hikmah akan memancar dari hatinya kepada lidahnya”.
Nikmat bagi ‘roh sultan ialah
kelazatan dan kecintaan yang dinikmatinya dengan menyaksikan kenyataan keelokan,
kesempurnaan dan kemurahan Allah Yang Maha Tinggi. Firman Allah:
“Dia telah diajar
oleh yang bersangatan kekuatannya, yang berupa bagus, lalu ia menjelma dengan
sempurnanya padahal ia di pehak atas yang paling tinggi. Kemudian ia mendekati
rapat (kepadanya), maka adalah (rapatnya) itu kadar dua busur panah atau lebih
dekat (lagi). Lalu Ia wahyukan kepada hamba-Nya apa yang Ia mahu wahyukan.
Hatinya tidak mendusta apa yang dia lihat”. (Surah Najmi, ayat
5 – 11).
Nabi s.a.w menggambarkan
suasana demikian dengan cara lain, “Yang beriman (yang
sejahtera) adalah cermin kepada yang beriman (yang sejahtera)”. Dalam
ayat ini yang sejahtera yang pertama ialah hati orang yang beriman yang
sempurna, sementara yang sejahtera kedua itu ialah yang memancar kepada hati
orang yang beriman itu, tidak lain daripada Allah Yang Maha Tinggi sendiri.
Allah menamakan Diri-Nya di dalam Quran sebagai Yang Mensejahterakan.
“Dia jualah Allah
yang tiada Tuhan melainkan Dia…Yang Mensejahterakan (Pemelihara iman),
Pemelihara segala-galanya”. (Surah Hasyr, ayat
23).
Kediaman ‘roh sultan’ di
akhirat ialah syurga Firdaus, syurga yang tinggi.
Setesen di mana roh-roh
berhenti adalah tempat rahsia yang Allah buatkan untuk Diri-Nya di tengah-tengah
hati, di mana Dia simpankan rahsia-Nya (Sirr) untuk disimpan dengan selamat.
Keadaan roh ini diceritakan oleh Allah melalui pesuruh-Nya: “Insan adalah rahsia-Ku dan Aku
rahsianya”.
Urusannya ialah kebenaran
(hakikat) yang diperolehi dengan mencapai keesaan; mencapai keesaan itulah
tuagsnya. Ia membawa yang banyak kepada kesatuan dengan cara terus menerus
menyebut nama-nama keesaan di dalam bahasa rahsia yang suci. Ia bukan bahasa
yang berbunyi di luar. “Dan jika engkau nyaringkan perkataan, maka
Sesungguhnya Dia mengetahui rahsia dan yang lebih tersembunyi”. (Surah Ta Ha, ayat 7)
Hanya Allah mendengar bahasa
roh suci dan hanya Allah mengetahui keadaannya.
Nikmat bagi roh ini ialah
penyaksian terhadap ciptaan Allah yang pertama. Apa yang dilihatnya ialah
keindahan Allah. Padanya terdapat penyaksian rahsia. Pandangan dan pendengaran
menjadi satu. Tidak ada perbandingan dan tidak ada persamaan tentang apa yang
disaksikanya. Dia menyaksikan sifat Allah, keperkasaan dan kekerasan-Nya sebagai
esa dengan keindahan, kelembutan dan kemurahan-Nya.
Bila manusia temui
matlamatnya, tempat kediamannya, bila dia temui akal asbab, pertimbangan
keduniaannya yang memandunya selama ini akan tunduk kepada Perintahnya; hatinya
akan rasa gentar bercampur hormat, lidahnya terkunci. Dia tidak berupaya
menceritakan keadaan tersebut kerana Allah tidak menyerupai sesuatu.
Bila apa yang diperkatakan di
sini sampai ke telinga orang yang berilmu, mula-mula cubalah memahami tahap
pengetahuan sendiri. Tumpukan perhatian kepada kebenaran (hakikat) mengenai
perkara-perkara yang sudah diketahui sebelum mendongak ke ufuk yang lebih
tinggi, sebelum mencari peringkat baharu, semoga mereka memperolehi pengetahuan
tentang kehalusan perlaksanaan Ilahi. Semoga mereka tidak menafikan apa yang
sudah diperkatakan, tetapi sebaliknya mereka mencari makrifat, kebijaksanaan
untuk mencapai keesaan. Itulah yang sangat diperlukan.
|
SIRR AL-ASROR 5.Penurunan manusia ke peringkat rendah yang paling bawah
Penurunan manusia ke peringkat rendah
yang paling bawah
Allah Yang Maha Tinggi
menciptakan roh suci sebagai ciptaan yang paling sempurna, yang pertama
diciptakan, di dalam alam kewujudan mutlak bagi Zat-Nya. Kemudian Dia
berkehendak menghantarkannya kepada alam rendah. Tujuan Dia berbuat demikian
ialah bagi mengajar roh suci mencari jalan kembali kepada yang sebenar di tahap
Maha Kuasa, mencari kedudukannya yang dahulu yang hampir dan akrab dengan Allah.
Dihantarkan-Nya roh suci kepada perhentian utusan-utusan-Nya, wali-wali-Nya,
kekasih-kekasih dan sahabat-sahabat-Nya. Dalam perjalanannya, Allah
menghantarkannya mula-mula kepada kedudukan akal asbab bagi keesaan, bagi roh
universal, alam nama-nama dan sifat-sifat Ilahi, alam hakikat kepada Muhammad
s.a.w. Roh suci memiliki dan membawa bersama-samanya benih kesatuan. Apabila
melalui alam ini ia dipakaikan cahaya suci dan dinamakan ‘roh sultan’. Apaabila
melalui alam malaikat yang menjadi perantaraan kepada mimpi-mimpi, ia mendapat
nama ‘roh perpindahan’. Bila akhirnya ia turun kepada dunia kebendaan ini ia
dibaluti dengan daging yang Allah ciptakan untuk kesesuaian makhluk-Nya. Ia
dibaluti oleh jirim yang kasar bagi menyelamatkan dunia ini kerana dunia
kebendaan jika berhubung secara langsung dengan roh suci maka dunia kebendaan
akan terbakar menjadi abu. Dalam hubungannya dengan dunia ini ia dikenali
sebagai kehidupan, roh manusia.
Tujuan roh suci dihantar ke
tempat ciptaan yang paling rendah ini ialah supaya ia mencari jalan kembali
kepada kedudukannya yang asal, makam kehampiran, ketika ia masih di dalam bentuk
berdaging dan bertulang ini. Ia sepatutnya datang ke alam benda yang kasar ini,
dan dengan melalui hatinya yang berada di dalam mayat ini, menanamkan benih
kesatuan dan menunbuhkan pokok keesaan di dalam dunia ini. Akar pokok masih
berada pada tempat asalnya. Dahannya memenuhi ruang kebahagiaan, dan di sana
demi keredaan Allah, mengeluarkan buah kesatuan. Kemudian di dalam bumi hati roh
itu menanamkan benih agama dan bercita-cita menumbuhkan pokok agama agar
diperolehi buahnya, tiap satunya akan menaikkannya kepada peringkat yang lebih
hampir dengan Allah.
Allah membuatkan jasad-jasad
atau tubuh-tubuh untuk dimasuki oleh roh-roh dan bagi roh-roh ini masing-masing
mempunyai nama yang berbeza-beza. Dia bena ruang penyesuaian di dalam tubuh.
Diletakkan-Nya roh manusia, roh kehidupan di antara daging dan darah.
Diletakkan-Nya roh suci di tengah-tengah hati, di mana dibena ruang bagi jirim
yang sangat seni untuk menyimpan rahsia di antara Allah dengan hamba-Nya.
Roh-roh ini berada pada tempat yang berbeza-beza dalam tubuh, dengan tugas yang
berbeza, urusan yang berbeza, masing-masing umpama membeli dan menjual barang
yang berlainan, mendapat faedah yang berbeza. Perniagaan mereka sentiasa
membawakan kepada mereka banyak manfaat dalam bentuk nikmati dan rahmat Allah.
“Daripada apa yang
Kami berikan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terang, (mereka)
mengharapkan perniagaan yang tidak akan rugi”. (Surah Fatir, ayat
29).
Layaklah bagi setiap manusia
mengetahui urusannya di dalam alam kewujudan dirinya sendiri dan memahami
tujuannya. Dia mestilah faham bahawa dia tidak boleh meminda apa yang telah
dihukumkan sebagai benar untuknya dan digantungkan dilehernya. Bagi orang yang
mahu meminda apa yang telah dihukumkan untuknya, yang terikat dengan cita-cita
dan dunia ini Allah berkata: “Tidaklah (mahu) dia ketahui (bagaimana keadaan)
apabila dibongkarkan apa-apa yang di dalam kubur? Dan dizahirkan apa-apa yang di
dalam dada?” (Surah ‘Aadiyat, ayat
9). “Dan tiap-tiap manusia Kami gantungkan
(catatan) amalannya pada tengkuknya…” (Surah Bani Israil, ayat
13).
|
SIRR AL-ASROR 4.MANUSIA KEMBALI KE ASAL USUL
Manusia kembali ke asal
usul
Manusia dipandang daripada
dua sudut; wujud lahiriah dan wujud rohani. Dalam segi kewujudan lahiriah
keadaan kebanyakan manusia adalah berlebih kurang sahaja di antara satu sama
lain. Oleh yang demikian peraturan kemanusiaan yang umum boleh digunakan untuk
sekalian manusia bagi urusan lahiriah mereka. Dalam sudut kewujudan rohani yang
tersembunyi di sebalik wujud lahiriah, setiap manusia adalah berbeza. Jadi,
peraturan yang khusus mengenai diri masing-masing diperlukan.
Manusia boleh kembali kepada
asalnya dengan mengikuti peraturan umum, dengan mengambil langkah-langkah
tertentu. Dia mestilah mengambil peraturan agama yang jelas dan mematuhinya.
Dengan demikian dia boleh maju ke hadapan. Dia boleh meningkat dari satu
peringkat kepada peringkat yang lebih tinggi sehingga dia sampai dan memasuki
jalan atau peringkat kerohanian, masuk ke daerah makrifat. Peringkat ini sangat
tinggi dan dipuji oleh Rasulullah s.a.w, “Ada suasana
yang semua dan segala-galanya berkumpul di sana dan ia adalah makrifat yang
murni”.
Untuk sampai ke peringkat
tersebut Perlulah dibuang kepura-puraan dan kepalsuan yang melakukan kebaikan
kerana menunjuk-nunjuk. Kemudian dia perlu menetapkan tiga matlamat. Tiga
matlamat tersebut sebenarnya adalah tiga jenis syurga. Yang pertama dinamakan
Ma’wa – syurga tempat kediaman yang aman. Ia adalah syurga duniawi. Kedua, Na’im
– taman keredaan Allah dan kurniaan-Nya kepada makhluk-Nya. Ia adalah syurga di
dalam alam malaikat. Ketiga dinamakan Firdaus – syurga alam tinggi. Ia adalah
syurga pada alam kesatuan akal asbab, rumah kediaman bagi roh-roh, medan bagi
nama-nama dan sifat-sifat. Kesemua ini adalah balasan yang baik, keelokan Allah
yang manusia berjasad akan nikmati dalam usahanya sepanjang tiga peringkat ilmu
pengetahuan yang berturut-turut; usaha mematuhi peraturan syariat; usaha
menghapuskan yang berbilang-bilang pada dirinya, melawan penyebab yang
menimbulkan suasana berbilang-bilang itu, iaitu ego diri sendiri, bagi mencapai
peringkat penyatuan dan kehampiran dengan Pencipta; akhirnya usaha untuk
mencapai makrifat, di mana dia mengenali Tuhannya. Peringkat pertama dinamakan
syariat, kedua tarekat dan ketiga makrifat.
Nabi Muhammad s.a.w
menyimpulkan keadaan-keadaan tersebut dengan sabda baginda s.a.w, “Ada suasana
di mana semua dan segala-galanya dikumpulkan dan ia adalah hikmah kebijaksanaan
(makrifat)”. Baginda s.a.w juga bersabda, “Dengannya
seseorang mengetahui kebenaran (hakikat), yang berkumpul di dalamnya sebab-sebab
dan semua kebaikan. Kemudian seseorang itu mesti bertindak atas kebenaran
(hakikat) tersebut. Dia juga perlu mengenali kepalsuan dan bertindak ke atasnya
dengan meninggalkan segala yang demikian”. Baginda s.a.w mendoakan,
“Ya Allah, tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan
pilihan kami mengikuti yang benar itu. Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak
benar dan permudahkan kami meninggalkannya”. Orang yang kenal dirinya
dan menentang keinginannya yang salah dengan segala kekuatannya akan sampai
kepada mengenali Tuhannya dan akan menjadi taat kepada kehendak-Nya.
Semua ini adalah peraturan
umum yang mengenai diri zahir manusia. Kemudian ada pula aspek diri rohani atau
diri batin manusia yang merupakan insan yang tulen, suci bersih dan murni.
Maksud dan tujuan diri ini hanya satu iaitu kehampiran secara keseluruhan kepada
Allah s.w.t. Satu cara sahaja untuk mencapai suasana yang demikian, iaitu
pengetahuan tentang yang sebenarnya (hakikat). Di dalam daerah wujud penyatuan
mutlak, pengetahuan ini dinamakan kesatuan atau keesaan.
Matlamat pada jalan tersebut
harus diperolehi di dalam kehidupan ini. Di dalam suasana itu tiada beza di
antara tidur dengan jaga kerana di dalam tidur roh berkesempatan membebaskan
dirinya untuk kembali kepada asalnya, alam arwah, dan dari sana kembali semula
ke sini dengan membawa berita-berita dari alam ghaib. Fenomena ini dinamakan
mimpi. Dalam keadaan mimpi ia berlaku secara sebahagian-bahagian. Ia juga boleh
berlaku secara menyeluruh seperti israk dan mikraj Rasulullah s.a.w. Allah
berfirman: “Allah
memegang jiwa-jiwa ketika matinya dan yang tidak mati, dalam tidurnya, lalu Dia
tahan yang dihukumkan mati atasnya dan Dia lepaskan yang lain”. (Surah Zumaar, ayat 42).
Nabi s.a.w bersabda, “Tidur orang alim lebih baik daripada ibadat orang
jahil”. Orang alim adalah orang yang telah memperolehi pengetahuan
tentang hakikat atau yang sebenar, yang tidak berhuruf, tidak bersuara.
Pengetahuan demikian diperolehi dengan terus menerus berzikir nama keesaan Yang
Maha Suci dengan lidah rahsia. Orang alim adalah orang yang zat dirinya
ditukarkan kepada cahaya suci oleh cahaya keesaan. Allah berfirman melalui
rasul-Nya: “Insan
adalah rahsia-Ku dan Aku rahsianya. Pengetahuan batin tentang hakikat roh adalah
rahsia kepada rahsia-rahsia-Ku. Aku campakkan ke dalam hati hamba-hamba-Ku yang
baik-baik dan tiada siapa tahu Keadaannya melainkan Aku.” “Aku adalah sebagaimana hamba-Ku mengenali Daku.
Bila dia mencari-Ku dan ingat kepada-Ku, Aku besertanya. Jika dia mencari-Ku di
dalam, Aku mendapatkannya dengan Zat-Ku. Jika dia ingat dan menyebut-Ku di dalam
jemaah yang baik, Aku ingat dan menyebutnya di dalam jemaah yang lebih
baik”.
Segala yang dikatakan di sini
jika berhasrat mencapainya perlulah melakukan tafakur – cara mendapatkaan
pengetahuan yang demikian jarang digunakan oleh orang ramai. Nabi s.a.w
bersabda, “Satu saat bertafakur lebih bernilai daripada
satu tahun beribadat”. “Satu saat bertafakur lebih bernilai daripada tujuh puluh
tahun beribadat”. “Satu saat bertafakur lebih bernilai daripada seribu tahun
beribadat”.
Nilai sesuatu amalan itu
tersembunyi di dalam hakikat kepada yang sebenarnya. Perbuatan bertafakur di
sini nampaknya mempunyai nilai yang berbeza.
Sesiapa merenungi sesuatu
perkara dan mencari penyebabnya dia akan mendapati setiap bahagian mempunyai
bahagian-bahagian sendiri dan dia juga mendapati setiap satu itu menjadi
penyebab kepada berbagai-bagai perkara lain. Renungan begini bernilai satu tahun
ibadat.
Sesiapa merenungi kepada
pengabdiannya dan mencari penyebab dan alasan dan dia dapat mengetahui yang
demikian, renungannya bernilai lebih daripada tujuh puluh tahun ibadat.
Sesiapa merenungkan hikmah
kebijaksanaan Ilahi dan bidang makrifat dengan segala kesungguhannya untuk
mengenal Allah Yang Maha Tinggi, renungannya bernilai lebih daripada seribu
tahun ibadat kerana ini adalah ilmu pengetahuan yang sebenarnya.
Pengetahuan yang sebenarnya
adalah suasana keesaan. Orang arif yang menyintai menyatu dengan yang
dicintainya. Daripada alam kebendaan terbang dengan sayap kerohanian meninggi
hingga kepada puncak pencapaian. Bagi ahli ibadat berjalan di dalam syurga,
sementara orang arif terbang kepada kedudukan berhampiran dengan Tuhannya.
Para pencinta mempunyai mata pada hati mereka mereka memandang sementara yang lain terpejam sayap yang mereka miliki tanpa daging tanpa darah mereka terbang ke arah malaikat Tuhan jualah yang dicari!
Penerbangan ini terjadi di
dalam alam kerohanian orang arif. Para arifbillah mendapat penghormatan
dipanggil insan sejati, menjadi kekasih Allah, sahabat-Nya yang akrab,
pengantin-Nya. Bayazid al-Bustami berkata, “Para Pemegang makrifat adalah
pengantin Allah Yang Maha Tinggi”.
Hanya pemilik-pemilik
‘pengantin yang pengasih’ mengenali mereka dengan dekat dan secara mesra..
Orang-orang arif yang menjadi sahabat akrab Allah, walaupun sangat cantik,
tetapi ditutupi oleh keadaan luaran yang sangat sederhana, seperti manusia
biasa. Allah berfirman melalui rasul-Nya: “Para sahabat-Ku tersembunyi di bawah kubah-Ku.
Tiada yang mengenali mereka kecuali Aku”.
Kubah yang di bawahnya Allah
sembunyikan sahabat-sahabat akrab-Nya adalah keadaan mereka yang tidak terkenal,
rupa yang biasa sahaja, sederhana dalam segala hal. Bila melihat kepada
pengantin yang ditutupi oleh tabir perkahwinan, apakah yang dapat dilihat
kecuali tabir itu?
Yahya bin Muadh al-Razi
berkata, “Para kekasih Allah adalah air wangi Allah di dalam dunia. Tetapi hanya
orang-orang yang beriman yang benar dan jujur sahaja dapat menciumnya”. Mereka
mencium keharuman baunya lalu mereka mengikuti bau itu. Keharuman itu
mengwujudkan kerinduan terhadap Allah dalam hati mereka. Masing-masing dengan
cara tersendiri mempercepatkan langkahnya, menambahkan usaha dan ketaatannya.
Darjah kerinduannya, keinginannya dan kelajuan perjalanannya bergantung kepada
berapa ringan beban yang dibawanya, sejauh mana dia telah melepaskan diri
kebendaan dan keduniaannya. Semakin banyak seseorang itu menanggalkan pakaian
dunia yang kasar ini semakin dia merasakan kehangatan. Penciptanya dan semakin
hampirlah kepada permukaan akan muncul diri rohaninya. Kehampiran dengan yang
sebenar (hakikat) bergantung kepada sejauh mana seseorang itu melepaskan
kebendaan dan keduniaan yang menipu daya.
Penanggalan aspek yang
berbilang-bilang pada diri membawa seseorang hampir dengan satu-satunya
kebenaran. Orang yang akrab dengan Allah adalah orang yang telah membawa dirinya
kepada keadaan kekosongan. Hanya selepas itu baharulah dia dapat melihat
kewujudan yang sebenarnya (hakikat). Tidak ada lagi kehendak pada dirinya untuk
dia membuat sebarang pilihan. Tiada lagi ‘aku’ yang tinggal, kecuali kewujudan
satu-satunya iaitu yang sebenarnya (hakikat). Walaupun berbagai-bagai
kekeramatan yang muncul melalui dirinya sebagai membuktikan kedudukannya, dia
tidak ada kena mengena dengan semua itu. Di dalam suasananya tidak ada pembukaan
terhadap rahsia-rahsia kerana membuka rahsia Ilahi adalah kekufuran.
Di dalam buku yang bertajuk
“Mirsad” ada dituliskan, ‘Semua orang yang kekeramatan zahir melalui mereka
adalah ditutup daripadanya dan tidak memperdulikan keadaan tersebut. Bagi mereka
masa kekeramatan muncul melalui mereka dianggap sebagai masa perempuan keluar
darah haid. Wali-wali yang hampir dengan Allah perlu mengembara
sekurang-kurangnya seribu peringkat, yang pertamanya ialah pintu kekeramatan.
Hanya mereka yang dapat melepasi pintu ini tanpa dicederakan akan meningkat
kepada peringkat-peringkat lain yang lebih tinggi. Jika mereka leka mereka tidak
akan sampai ke mana-mana.
|
SIRR AL-ASROR 3.PERMULAAN PENCIPTAAN
Permulaan
penciptaan
Semoga Allah s.w.t memberikan
kamu kejayaan di dalam amalan-amalan kamu yang disukai-Nya dan Semoga kamu
memperolehi keredaan-Nya. Fikirkan, tekankan kepada pemikiran kamu dan fahamkan
apa yang aku katakan.
Allah Yang Maha Tinggi pada
permulaannya menciptakan cahaya Muhammad daripada cahaya suci Keindahan-Nya.
Dalam hadis Qudsi Dia berfirman: “Aku ciptakan ruh Muhammad daripada cahaya
Wajah-Ku”.
Ini dinyatakan juga oleh Nabi
Muhammad s.a.w dengan sabdanya: “Mula-mula Allah ciptakan
ruhku. Pada permulaannya diciptakan-Nya sebagai ruh suci”.
“Mula-mula Allah
ciptakan qalam”.
“Mula-mula Allah
ciptakan akal”.
Apa yang dimaksudkan sebagai
ciptaan permulaan itu ialah ciptaan hakikat kepada Nabi Muhammad s.a.w,
Kebenaran tentang Muhammad yang tersembunyi. Dia juga diberi nama yang
indah-indah. Dia dinamakan nur, cahaya suci, kerana dia dipersucikan dari
kegelapan yang tersembunyi di bawah sifat jalal Allah. Allah Yang Maha Tinggi
berfirman: “Sesungguhnya telah datang kepada kamu dari Allah,
cahaya dan kitab yang menerangkan”. (Al-Maaidah, ayat
15)
Dia dinamakan akal yang
meliputi (akal universal) kerana dia telah melihat dan mengenali segala-galanya.
Dia dinamakan qalam kerana dia menyebarkan hikmah dan ilmu dan dia mencurahkan
ilmu ke dalam huruf-huruf.
Roh Muhammad adalah zat atau
hakikat kepada segala kejadian, permulaan dan kenyataan alam maya. Baginda s.a.w
menyatakan hal ini dengan sabdanya, “Aku daripada Allah
dan sekalian yang lain daripadaku”. Allah Yang Maha Tinggi
menciptakan sekalian roh-roh daripada roh baginda s.a.w di dalam alam kejadian
yang pertama, dalam bentuk yang paling baik. ‘Muhammad’ adalah nama kepada
sekalian kemanusiaan di dalam alam arwah. Dia adalah sumber, asal usul dan
kediaman bagi sesuatu dan segala-galanya.
Empat ribu tahun selepas
diciptakan cahaya Muhammad, Allah ciptakan arasy daripada cahaya mata Muhammad.
Dia ciptakan makhluk yang lain daripada arasy. Kemudian Dia hantarkan roh-roh
turun kepada peringkat penciptaan yang paling rendah, kepada alam kebendaan,
alam jirim dan badan. “Kemudian Kami turunkan ia kepada peringkat yang
paling rendah”. (Surah Tin, ayat 15)
Dia hantarkan cahaya itu
daripada tempat ia diciptakan, dari alam lahut, iaitu alam kenyataan bagi Zat
Allah, bagi keesaan, bagi wujud mutlak, kepada alam nama-nama Ilahi, kenyataan
sifat-sifat Ilahi, alam bagi akal asbab kepunyaan roh yang meliputi (roh
universal). Di sana Dia pakaikan roh-roh itu dengan pakaian cahaya. Roh-roh ini
dinamakan ‘roh pemerintah’. Dengan berpakaian cahaya mereka turun kepada alam
malaikat. Di sana mereka dinamakan ‘roh rohani’. Kemudian Dia arahkan mereka
turun kepada alam kebendaan, alam jirim, air dan api, tanah dan angin dan mereka
menjadi ‘roh manusia’. Kemudian daripada dunia ini Dia ciptakan tubuh yang
berdaging, berdarah. “Kemudian Kami jadikan kamu dan kepadanya kamu akan
dikembalikan dan daripadanya kamu akan dibangkitkan sekali lagi”. (Surah Ta Ha, ayat 55)
Selepas peringkat-peringkat
ini Allah memerintahkan roh-roh supaya memasuki badan-badan dan dengan
kehendak-Nya mereka pun masuk. “Maka apabila Aku sempurnakan kejadiannya dan Aku
tiup padanya roh-Ku…”. (Surah Shad, ayat
72)
Sampai masanya roh-roh itu terikat dengan badan, dengan darah dan daging dan lupa kepada asal usul kejadian dan perjanjian mereka. Mereka lupa tatkala Allah ciptakan mereka pada alam arwah Dia telah bertanya kepada mereka: “Adakah aku Tuhan kamu? Mereka telah menjawab:Iya, bahkan!.”
Mereka lupa kepada ikrar
mereka. Mereka lupa kepada asal usul mereka, lupa juga kepada jalan untuk
kembali kepada tempat asal mereka. Tetapi Allah Maha Penyayang, Maha Pengampun,
sumber kepada segala keselamatan dan pertolongan bagi sekalian hamba-hamba-Nya.
Dia mengasihani mereka lalu Dia hantarkan kitab-kitab suci dan rasul-rasul
kepada mereka untuk mengingatkan mereka tentang asal usul mereka.
“Dan Sesungguhnya
Kami telah utuskan Musa (membawa) ayat-ayat Kami (sambil Kami mengatakan):
hendaklah kamu keluarkan kaum kamu dari kegelapan kepada cahaya, dan ingatkan
mereka kepada hari-hari Allah”. (Surah Ibrahim, ayat
5)
Iaitu ‘ingatkan roh-roh tentang hari-hari di mana mereka tidak terpisah dengan Allah’.
Ramai rasul-rasul telah
datang ke dunia ini, melaksanakan tugas mereka dan kemudian meninggalkan dunia
ini. Tujuan semua itu adalah membawa kepada manusia perutusan, peringatan serta
menyedarkan manusia dari kelalaian mereka. Tetapi mereka yang mengingati-Nya,
yang kembali kepada-Nya, manusia yang ingin kembali kepada asal usul mereka,
menjadi semakin berkurangan dan terus berkurangan ditelan zaman.
Nabi-nabi terus diutuskan dan
perutusan suci berterusan sehingga muncul roh Muhammad yang mulia, yang terakhir
di kalangan nabi-nabi, yang menyelamatkan manusia daripada kehancuran dan
kelalaian. Allah Yang Maha Tinggi mengutuskannya untuk membuka mata manusia
iaitu membuka mata hati yang ketiduran. Tujuannya ialah mengejutkan manusia dari
kelalaian dan ketidaksedaran dan untuk menyatukan mereka dengan keindahan yang
abadi, dengan penyebab, dengan Zat Allah. Allah berfirman: “Katakan: Inilah jalanku yang aku dan
orang-orang yang mengikuti daku kepada Allah dengan pandangan yang jelas
(basirah)”. (Surah Yusuf, ayat 108).
Ia menyatakan jalan Nabi
Muhammad s.a.w. Baginda s.a.w dalam menunjukkan tujuan kita telah bersabda,
“Sahabat-sahabatku adalah umpama bintang di langit. Sesiapa daripada mereka yang
kamu ikuti kamu akan temui jalan yang benar”.
Pandangan yang jelas
(basirah) datangnya daripada mata kepada roh. Mata ini terbuka di dalam jantung
hati orang-orang yang hampir dengan Allah, yang menjadi sahabat Allah. Semua
ilmu di dalam dunia ini tidak akan mendatangkan pandangan dalam (basirah).
Seseorang itu memerlukan pengetahuan yang datangnya daripada alam ghaib yang
tersembunyi pengetahuan yang mengalir daripada kesedaran Ilahi.
“Dan Kami telah
ajarkan kepadanya satu ilmu dari sisi Kami (ilmu laduni)”. (Surah Kahfi, ayat 65).
Apa yang perlu seseorang
lakukan ialah mencari orang yang mempunyai pandangan dalam (basirah) yang mata
hatinya celik, dan cetusan serta perangsang daripada orang yang seperti ini
adalah perlu. Guru yang demikian, yang dapat memupuk pengetahuan orang lain,
mestilah seorang yang hampir dengan Allah dan berupaya menyaksikan alam mutlak.
Wahai anak-anak Adam,
saudara-saudara dan saudari-saudari! Bangunlah dan bertaubatlah kerana melalui
taubat kamu akan memohon kepada Tuhan agar dikurniakan-Nya kepada kamu
hikmah-Nya. Berusaha dan berjuanglah. Allah memerintahkan: “Dan berlumba-lumbalah kepada
keampunan Tuhan kamu dan syurga yang lebarnya (seluas) langit dan bumi, yang
disediakan untuk orang-orang yang berbakti. Yang menderma di waktu senang dan
susah, dan menahan marah, dan memaafkan manusia, dan Allah kasih kepada mereka
yang berbuat kebajikan”. (Surah Imraan, ayat 133 &
134).
Masuklah kepada jalan itu dan
bergabunglah dengan kafilah kerohanian untuk kembali kepada Tuhan kamu. Pada
satu masa nanti jalan tersebut tidak dapat dilalui lagi dan pengembara pada
jalan tersebut tidak ada lagi. Kita tidak datang ke bumi ini untuk merosakkan
dunia ini. Kita dihantar ke mari bukan untuk makan, minum dan berak. Roh
penghulu kita menyaksikan kita. Baginda s.a.w berdukacita melihat keadaan kamu.
Baginda s.a.w telah mengetahui apa yang akan berlaku kemudian hari apabila
baginda s.a.w bersabda, “Dukacitaku adalah untuk umat
yang aku kasihi yang akan datang kemudian”.
Apa sahaja yang datang kepada
kamu datang dalam keadaan salah satu bentuk, secara nyata atau tersembunyi;
nyata dalam bentuk peraturan syarikat dan tersembunyi dalam bentuk hikmah
kebijaksanaan atau makrifat. Allah Yang Maha Tinggi memerintahkan kita supaya
mensejahterakan zahir kita dengan mematuhi peraturan syarikat dan meletakkan
batin kita dalam keadaan yang baik dan teratur dengan memperolehi hikmah
kebijaksanaan atau makrifat. Bila zahir dan batin kita menjadi satu dan hikmah
kebijaksanaan atau makrifat dengan peraturan agama (syarikat) bersatu, seseorang
itu sampai kepada makam yang sebenarnya (hakikat).
“Dia alirkan
dua laut, padahal kedua-duanya bertemu. Antara dua itu ada dinding yang
kedua-duanya tidak mampu melewatinya”. (Surah Imraan, ayat 19
& 20).
Kedua-duanya mesti menjadi
satu. Kebenaran atau hakikat tidak akan diperolehi dengan hanya menggunakan
pengetahuan melalui pancaindera dan deria-deria tentang alam kebendaan. Dengan
cara tersebut tidak mungkin mencapai matlamat, sumber, iaitu Zat. Ibadat dan
penyembahan memerlukan kedua-duanya iaitu peraturan syarikat dan makrifat. Allah
berfirman tentang ibadat: “Dan tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan
untuk mengabdikan diri kepada-Ku”. (Surah Dzaariyat, ayat 56).
Dalam lain perkataan, ‘mereka
diciptakan supaya mengenali Daku’. Jika seseorang tidak mengenali-Nya bagaimana
dia boleh memuji-Nya dengan sebenar-benarnya, meminta pertolongan-Nya dan
berkhidmat kepada-Nya?
Makrifat yang diperlukan bagi
mengenali-Nya boleh dicapai dengan menyingkap tabir hitam yang menutupi cermin
hati seseorang, menyucikannya sehingga bersih dan menggilapkannya sehingga
bercahaya. Kemudian perbendaharaan keindahan yang tersembunyi akan memancar pada
rahsia cermin hati.
Allah Yang Maha Tinggi telah
berfirman melalui rasul-Nya: “Aku adalah perbendaharaan yang tersembunyi. Aku
suka dikenali, lalu Aku ciptakan makhluk supaya Aku dikenali”.
Tujuan suci diciptakan
manusia ialah supaya mereka mengenali Allah, memperolehi makrifat.
Ada dua peringkat makrifat
yang suci. Seseorang itu perlu mengenali sifat-sifat Allah dan dalil-dalil yang
menjadi kenyataan atau penzahiran bagi sifat-sifat tersebut. Satu lagi ialah
mengenali Zat Allah. Di dalam mengenali sifat-sifat Allah manusia secara
zahirnya dapat menikmati kedua-duanya iaitu dunia dan akhirat. Makrifat yang
memimpin kepada Zat Allah tidak diperolehi dengan diri zahir manusia. Ia terjadi
di dalam jiwa atau roh suci manusia yang berada di dalam dirinya yang zahir ini.
“Dan Kami telah
perkuatkan dia (Isa) dengan roh kudus”. (Surah Baqarah, ayat
87).
Orang yang mengenali Zat
Allah menemui kuasa ini melalui roh kudus (suci) yang dikurniakan kepada mereka.
Kedua-dua makrifat tersebut
diperolehi dengan hikmah kebijaksanaan yang mempunyai dua aspek; hikmah
kebijaksanaan kerohanian yang di dalam dan pengetahuan zahir tentang benda-benda
nyata. Kedua-duanya diperlukan untuk mendapatkaan kebaikan. Nabi s.a.w bersabda,
“Pengetahuan ada dua bahagian. Satu pada lidah yang menjadi dalil tentang
kewujudan Allah, satu lagi di dalam hati manusia. Inilah yang diperlukan bagi
melaksanakan harapan kita”.
Pada peringkat permulaannya
seseorang itu memerlukan pengetahuan syarikat. Ini memerlukan pendidikan yang
mengenalkan dalil-dalil luar tentang Zat Allah yang menyata di dalam alam
sifat-sifat dan nama-nama ini. Apabila bidang ini telah sempurna sampailah
giliran pendidikan kerohanian tentang rahsia-rahsia, di mana seseorang itu masuk
ke dalam bidang makrifat yang murni untuk mengetahui yang sebenarnya (hakikat).
Pada peringkat yang pertama seseorang itu mestilah meninggalkan segala-galanya
yang tidak dipersetujui oleh syariat malah, kesilapan di dalam melakukan
perbuatan yang baik mestilah dihapuskan. Perbuatan yang baik mestilah dilakukan
dengan cara yang betul, sebagaimana keperluan pada jalan sufi. Keadaan ini boleh
dicapai dengan melatihkan diri dengan melakukan perkara-perkara yang tidak
dipersetujui oleh ego diri sendiri dan melakukan amalan yang bertentangan dengan
kehendak hawa nafsu. Berhati-hatilah di dalam beramal agar amalan itu dilakukan
bukan untuk dipertontonkan atau diperdengarkan kepada orang lain. Semuanya
mestilah dilakukan semata-mata kerana Allah, demi mencari keredaan-Nya. Allah
berfirman: “Barangsiapa berharap menemui Tuhannya, hendaklah
dia mengerjakan amal salih dan janganlah dia mempersekutukan sesuatu dengan
Allah dalam ibadatnya kepada Tuhannya”. (Surah Kahfi, ayat
110).
Apa yang dihuraikan sebagai
daerah makrifat itu adalah tahap penghabisan bagi daerah kejadian yang pertama.
Ia adalah permulaan dan merupakan rumah yang setiap orang kembali ke sana. Di
samalah roh suci dijadikan. Apa yang dimaksudkan dengan roh suci adalah roh
insan. Ia dijadikan dalam bentuk yang paling baik.
Kebenaran atau hakikat
tersebut telah ditanam di tengah-tengah hati sebagai amanah Allah, diamanahkan
kepada manusia agar disimpan dengan selamat. Ia bangkit dan menyata melalui
taubat yang sungguh-sungguh dan usaha sebenar mempelajari agama. Keindahannya
akan memancar ke permukaan apabila seseorang itu mengingati Allah terus menerus,
mengulangi kalimah “La ilaha illah Llah”. Pada mulanya kalimah ini diucapkan
dengan lidah. Bila hati sudah hidup ia diucapkan di dalam, dengan hati.
Sufi menggambarkan keadaan
kerohanian yang demikian dengan menganggapnya sebagai bayi, iaitu bayi yang
lahir di dalam hati, dibela dan dibesarkan di sana. Hati memainkan peranan
seperti ibu, melahirkannya, menyusun, memberi makan dan memeliharanya. Jika
anak-anak diajarkan kepakaran keduniaan untuk kebaikannya, bayi hati pula
diajarkan makrifat rohani. Sebagaimana kanak-kanak bersih daripada dosa, bayi
hati adalah tulen, bebas daripada kelalaian, ego dan ragu-ragu. Kesucian bayi
biasanya menyata dalam bentuk zahir yang cantik. Dalam mimpi, kesucian dan
ketulenan bayi hati muncul dalam rupa malaikat. Manusia berharap mendapat
ganjaran syurga sebagai balasan kepada perbuatan baik tetapi hadiah-hadiah yang
didatangi dari syurga didatangkan ke mari melalui tangan-tangan bayi hati.
“Dalam kebun-kebun
kenikmatan…melayani mereka anak-anak muda yang tidak berubah keadaan mereka”.
(Surah Waqi’ah, ayat 12 – 17 ). “Melayani mereka adalah anak-anak muda laksana
mutiara yang tersimpan”. (Surah Tur, ayat
24).
Mereka adalah anak-anak
kepada hati, menurut yang diilhamkan kepada sufi, dipanggil anak-anak kerana
keelokan dan ketulenan mereka. Keindahan dan ketulenan mereka menyata dalam
kewujudan zahir, dalam darah daging, dalam bentuk manusia. Oleh kerana keelokan
dan kelembutan sifatnya ia dinamakan anak-anak hati, tetapi dia adalah manusia
sejati yang mampu mengubah bentuk kejadian atau ciptaan kerana dia berhubung
erat dengan Pencipta sendiri. Dia adalah wakil sebenar kemanusiaan. Di dalam
kesedarannya tidak ada sesuatu malah dia tidak melihat dirinya sebagai sesuatu.
Tiada hijab, tiada halangan di antara kewujudannya dengan Zat Allah.
Nabi Muhammad s.a.w
menggambarkan suasana demikian sebagaimana sabda baginda s.a.w, “Ada masa aku
dengan Allah di mana tiada malaikat yang hampir dan tidak juga nabi yang
diutus”. Maksud ‘nabi’ di sini ialah kewujudan lahiriah yang sementara bagi
Rasulullah s.a.w sendiri. Malaikat yang paling hampir dengan Allah ialah cahaya
suci Muhammad s.a.w, kejadian pertama. Dalam suasana kerohanian itu baginda
s.a.w sangat hampir dengan Allah sehingga wujud zahirnya dan rohnya tidak
berkesempatan menghijabkannya dengan Allah. Baginda s.a.w menggambarkan lagi
suasana demikian, “Ada syurga Allah yang tidak ada
mahligai dan taman-taman atau sungai madu dan susu, syurga yang di dalamnya
seseorang hanya menyaksikan Wajah Allah Yang Maha Suci”. Allah s.w.t
berfirman: “Beberapa muka pada hari itu berseri-seri. Kepada
Tuhannya dia memandang”. (Surah Qiamat, ayat 22 & 23).
Pada suasana atau makam
tersebut jika seseorang makhluk termasuklah malaikat mendekatinya kewujudan
badannya akan terbakar menjadi abu. Allah s.w.t berfirman melalui rasul-Nya:
“Jika Aku bukakan
penutup sifat keperkasaan-Ku dengan bukaan yang sangat sedikit sahaja, semua
akan terbakar sejauh yang dilihat oleh pandangan-Ku”.
Jibrail yang menemani Nabi
Muhamamd s.a.w pada malam mikraj, apabila sampai di Sidratul Muntaha, telah
mengatakan jika dia melangkah satu langkah sahaja lagi dia akan terbakar menjadi
abu.
|
Langganan:
Postingan (Atom)